"Se vaan on siellä" : Omakuvaa vahvistamassa luovien ja taidelähtöisten menetelmien avulla
Welling, Caroliina; Koskinen, Milja (2017)
Welling, Caroliina
Koskinen, Milja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117582
Tiivistelmä
Lapsiperheiden hyvinvointi oli ajankohtainen ja kiinnostava aihe, johon haluttiin soveltaa luovia ja taidelähtöisiä menetelmiä. Opinnäytetyöhön osallistujat olivat alaikäisiä perhetyön palveluissa olevia lapsia ja nuoria. Sosionomikoulutus sisälsi laajasti erilaisiin menetelmiin perehtymistä, joista innostuneena niitä haluttiin hyödyntää myös opinnäytetyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Se sisälsi viisi toimintakertaa, jotka liittyivät omakuvan vahvistamiseen. Pääteemat olivat musiikillinen omaelämäkerta, sadutus ja draama sekä kuvallinen ilmaisu. Opinnäytetyössä kuvattiin toiminnan suunnittelua sekä toteutusta. Tietoperusta muodostui perhetyöstä, minäkuvan merkityksestä lapsuudessa ja nuoruudessa sekä omakuvasta ja luovista ja taidelähtöisistä menetelmistä.
Tavoitteena oli omakuvan vahvistaminen luovien ja taidelähtöisten menetelmien avulla. Lisäksi tavoitteena oli tuoda uusia luovia ja taidelähtöisiä menetelmiä perhetyön työntekijöiden sekä nuorten käyttöön. Opinnäytetyön liitteenä on opas käytetyistä menetelmistä, jonka yhteistyökumppani saa käyttöönsä (liite 1). Yhteistyökumppani on suomalainen yksityinen perhetyötä tuottava yritys.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että siihen osallistuneelle kolmen hengen ryhmälle omakuva sekä luovat ja taidelähtöiset menetelmät olivat aiheina uusia. Tälle ryhmälle mieluisimpia menetelmiä olivat sadutus ja kuvallinen ilmaisu. Lisäksi kävi ilmi, että ryhmätyöskentely oli osallistujille mieluisa tapa käsitellä aihetta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ryhmä alkoi pohtia omakuvaa. Sen todettiin vahvistuvan koko elämän ajan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Se sisälsi viisi toimintakertaa, jotka liittyivät omakuvan vahvistamiseen. Pääteemat olivat musiikillinen omaelämäkerta, sadutus ja draama sekä kuvallinen ilmaisu. Opinnäytetyössä kuvattiin toiminnan suunnittelua sekä toteutusta. Tietoperusta muodostui perhetyöstä, minäkuvan merkityksestä lapsuudessa ja nuoruudessa sekä omakuvasta ja luovista ja taidelähtöisistä menetelmistä.
Tavoitteena oli omakuvan vahvistaminen luovien ja taidelähtöisten menetelmien avulla. Lisäksi tavoitteena oli tuoda uusia luovia ja taidelähtöisiä menetelmiä perhetyön työntekijöiden sekä nuorten käyttöön. Opinnäytetyön liitteenä on opas käytetyistä menetelmistä, jonka yhteistyökumppani saa käyttöönsä (liite 1). Yhteistyökumppani on suomalainen yksityinen perhetyötä tuottava yritys.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että siihen osallistuneelle kolmen hengen ryhmälle omakuva sekä luovat ja taidelähtöiset menetelmät olivat aiheina uusia. Tälle ryhmälle mieluisimpia menetelmiä olivat sadutus ja kuvallinen ilmaisu. Lisäksi kävi ilmi, että ryhmätyöskentely oli osallistujille mieluisa tapa käsitellä aihetta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ryhmä alkoi pohtia omakuvaa. Sen todettiin vahvistuvan koko elämän ajan.