Leikatun rintasyöpää sairastavan potilaan kokemuksia Hatanpään sairaalan hoitoketjusta ja leikkaushoidosta
Suojanen, Tarita (2017)
Suojanen, Tarita
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117574
Tiivistelmä
Hatanpään sairaalaan siirtyi syksyllä 2016 lähes kaikki Pirkanmaan rintasyöpää sairastavien potilaiden leikkaushoito. Suomessa sairastui vuonna 2014 5000 potilasta rintasyöpään. Arvioitu leikkausmäärä Hatanpäällä on yli 600 rintasyöpäleikkausta vuodessa. Siksi tuli tarve kehittää tätä hoitoketjua. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada esille leikatun rintasyöpää sairastavan potilaan kokemuksia Hatanpään sairaalan hoitoketjusta ja leikkaushoidosta. Tavoitteena on potilailta saatujen kokemusten avulla kehittää potilaiden hoitoa ja hoitotyötä.
Aineisto on kerätty keväällä 2017 ja se on analysoitu sisällönanalyysillä. Potilaat ovat vastanneet avoimilla kysymyksillä tehtyyn kyselyyn. Kysely on annettu potilaille kotiutumistilanteessa ja vastauksia tuli yhteensä 17 kappaletta. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että potilaat olivat olleet pääosin tyytyväisiä saamaansa hoitoon. Saatu hoito oli ollut turvallista, asiallista ja asianmukaista. Moniammatillinen tiimityöskentely oli näkynyt potilaille sujuvana. Hoitoketju oli koettu toimivaksi, mutta joitain kehitettäviäkin kohtia tuli aineistosta esille. Toiminnan sujuvuudessa oli ilmennyt huomioitavia asioita tiedonkulun, odotusaikojen ja lääkärin vaihtuvuuden vuoksi. Potilaan ohjauksessa oli ilmennyt eroja. Leikanneen lääkärin tapaaminen kotiutustilanteessa koettiin tärkeäksi. Sairaalaympäristöstä tuli myös palautetta.
Aineiston perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että tiedonkulkua parantamalla, henkilökunnan huolellisella perehdytyksellä ja yhteneväisillä kirjausohjeilla ja käytännöillä voidaan kehittää potilaiden puutteellisiksi kokemia asioita. Lääkärin vaihtumiseen lienee useita tekijöitä, mutta vastausten perusteella, pitäisi nämä vaihdokset saada niin vähiin kuin mahdollista. Sairaalaympäristön tulisi olla siisti, viihtyisä ja helppokulkuinen.
Aineisto on kerätty keväällä 2017 ja se on analysoitu sisällönanalyysillä. Potilaat ovat vastanneet avoimilla kysymyksillä tehtyyn kyselyyn. Kysely on annettu potilaille kotiutumistilanteessa ja vastauksia tuli yhteensä 17 kappaletta. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että potilaat olivat olleet pääosin tyytyväisiä saamaansa hoitoon. Saatu hoito oli ollut turvallista, asiallista ja asianmukaista. Moniammatillinen tiimityöskentely oli näkynyt potilaille sujuvana. Hoitoketju oli koettu toimivaksi, mutta joitain kehitettäviäkin kohtia tuli aineistosta esille. Toiminnan sujuvuudessa oli ilmennyt huomioitavia asioita tiedonkulun, odotusaikojen ja lääkärin vaihtuvuuden vuoksi. Potilaan ohjauksessa oli ilmennyt eroja. Leikanneen lääkärin tapaaminen kotiutustilanteessa koettiin tärkeäksi. Sairaalaympäristöstä tuli myös palautetta.
Aineiston perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että tiedonkulkua parantamalla, henkilökunnan huolellisella perehdytyksellä ja yhteneväisillä kirjausohjeilla ja käytännöillä voidaan kehittää potilaiden puutteellisiksi kokemia asioita. Lääkärin vaihtumiseen lienee useita tekijöitä, mutta vastausten perusteella, pitäisi nämä vaihdokset saada niin vähiin kuin mahdollista. Sairaalaympäristön tulisi olla siisti, viihtyisä ja helppokulkuinen.