Liiketoimintamallin kehittäminen, case: Hostel River
Polvinen, Tiina (2017)
Polvinen, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217631
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli kuvata Hostel Riverin liiketoimintamalli. Hostel River on vuodesta 2011 toiminnassa ollut porilainen hostelli, joka on kokenut omistajanvaihdoksen vuoden 2017 keväällä. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää liiketoimintamallista ne kohdat, jotka kaipaavat uudistusta ja kehittää liiketoimintamallia. Uudistetun liiketoimintamallin avulla pyritään tavoittamaan uusia asiakkaita ja sitä kautta lisäämään myyntiä.
Tutkimus toteutettiin kuvailevan tapaustutkimuksen menetelmällä ja siinä hyödynnettiin Suomen Hostellijärjestön pääsihteerin, Hostel Riverin perustajan sekä nykyisen omistajan haastatteluja. Tapauksen kannalta oleellista aineistoa hankittiin myös Hostel Riverin internetsivuilta, hostellin saamista asiakaspalautteista sekä Visit Finlandin ja Porin matkailuneuvonta Visit Porin kautta. Haastattelujen sekä muun aineiston tarkoituksena oli luoda kokonaisvaltainen kuva Hostel Riveristä, ottaen huomioon sen sisäiset tekijät, mutta myös kilpailuympäristö, sekä toimintaan vaikuttavat muut ulkoiset tekijät, kuten Porin kaupungin tapahtumat ja nähtävyydet.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu majoituspalvelujen ja liiketoimintamallin teoriasta. Lisäksi toimialaa tarkasteltiin markkinoiden, asiakasryhmien, menestystekijöiden sekä alan ongelmien näkökulmasta. Liiketoimintamalliin perehdyttiin ensin kertomalla yleisesti, mitä liiketoimintamallilla tarkoitetaan, jonka jälkeen kerrottiin tarkemmin Business Model Canvas -mallista, jota käytettiin Hostel Riverin liiketoimintamallin kuvaamisessa.
Tutkimuksen avulla muodostettiin kuvaus Hostel Riverin liiketoimintamallista, johon laadittiin kehitysehdotuksia. Ehdotuksissa kiinnitettiin huomiota erityisesti hostellin käyttämiin kanaviin, resursseihin ja ydintoimintoihin, jotka myötävaikuttavat myös muiden liiketoimintamallien osien muutoksiin. Näistä merkittävimpiä olivat asiakasryhmiin sekä tulovirtoihin kohdistuvat muutokset. Lopputuloksena on kokonaisuus, joka yhdistää uudet ideat jo olemassa olevaan liiketoimintamalliin.
Tutkimus toteutettiin kuvailevan tapaustutkimuksen menetelmällä ja siinä hyödynnettiin Suomen Hostellijärjestön pääsihteerin, Hostel Riverin perustajan sekä nykyisen omistajan haastatteluja. Tapauksen kannalta oleellista aineistoa hankittiin myös Hostel Riverin internetsivuilta, hostellin saamista asiakaspalautteista sekä Visit Finlandin ja Porin matkailuneuvonta Visit Porin kautta. Haastattelujen sekä muun aineiston tarkoituksena oli luoda kokonaisvaltainen kuva Hostel Riveristä, ottaen huomioon sen sisäiset tekijät, mutta myös kilpailuympäristö, sekä toimintaan vaikuttavat muut ulkoiset tekijät, kuten Porin kaupungin tapahtumat ja nähtävyydet.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu majoituspalvelujen ja liiketoimintamallin teoriasta. Lisäksi toimialaa tarkasteltiin markkinoiden, asiakasryhmien, menestystekijöiden sekä alan ongelmien näkökulmasta. Liiketoimintamalliin perehdyttiin ensin kertomalla yleisesti, mitä liiketoimintamallilla tarkoitetaan, jonka jälkeen kerrottiin tarkemmin Business Model Canvas -mallista, jota käytettiin Hostel Riverin liiketoimintamallin kuvaamisessa.
Tutkimuksen avulla muodostettiin kuvaus Hostel Riverin liiketoimintamallista, johon laadittiin kehitysehdotuksia. Ehdotuksissa kiinnitettiin huomiota erityisesti hostellin käyttämiin kanaviin, resursseihin ja ydintoimintoihin, jotka myötävaikuttavat myös muiden liiketoimintamallien osien muutoksiin. Näistä merkittävimpiä olivat asiakasryhmiin sekä tulovirtoihin kohdistuvat muutokset. Lopputuloksena on kokonaisuus, joka yhdistää uudet ideat jo olemassa olevaan liiketoimintamalliin.