Etäpalveluja sotessa : Täydennyskoulutuksen sisällön teemat
Forsell-Makkonen, Tea; Lemmetyinen, Petteri; Nyrhinen, Leena (2017)
Forsell-Makkonen, Tea
Lemmetyinen, Petteri
Nyrhinen, Leena
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117608
Tiivistelmä
Teknologian ja digitaalisuuden kehittyminen on lisännyt sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamista etäpalveluina. Asiakkaiden odotukset etäpalveluja kohtaan ovat lisääntyneet. Jotta näihin odotuksiin voidaan vastata, tulee etäpalvelujen tuottamista tulevaisuudessa lisätä huomattavasti. Opinnäytetyön tavoite on edistää sosiaali- ja terveydenhuollon etäpalvelujen osaamista ja käyttöönottoa Itä-Savon alueella. Tarkoituksena oli tuottaa perustellut teemat etäpalvelujen täydennyskoulutuksen sisällöksi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Savonlinnan kuntoutus- ja terveysalan koulutusyksikölle.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoiluna, johon sisältyi teoriaosuus, kuvaileva kirjallisuuskatsaus, Webropol-kysely ja yhteiskehittäminen ideointipajassa. Teoriaosuus esittelee uusinta tutkimustietoa etäpalvelujen hyödyistä sekä perustietoa etäpalvelujen tuottamisesta sosiaali- ja terveysalalla. Webropol-kyselyllä kartoitettiin etäpalvelujen käyttöä, käyttökokemuksia ja täydennyskoulutustarvetta. Ideointipajassa kehitettiin sosiaali- ja terveysalan etäpalveluja asiakkaan, työntekijän ja organisaation näkökulmista. Pajaan osallistui sosiaali- ja terveysalan toimijoita ja toimeksiantajan edustajia. Saatu aineisto luokiteltiin sisällönanalyysin avulla, ja sen perusteella muodostettiin esitys täydennyskoulutuksen sisällöksi.
Sisällöksi esitettiin etäpalvelujen toteuttamisen perusteet, teknologia, tietoturva ja eettisyys, viestintä verkossa, etäpalvelujen mahdollisuudet ja kehittämisosaaminen. Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisen etäpalveluna tulee vastata laadultaan kasvokkain toteutettavaa palvelua, ja siihen liittyvät erityispiirteet tulee tiedostaa. Asiakkaiden odotuksiin paremmin vastaavien palvelujen tuottaminen edellyttää asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden kuulemista ja heidän osallistamistaan palvelujen kehittämiseen. Jatkossa opinnäytetyön toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyötä täydennyskoulutuksissa ja tutkintoon johtavissa koulutuksissa. Esitetyistä teemoista voidaan luoda erilaisia kokonaisuuksia tai syventää yhtä aluetta.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoiluna, johon sisältyi teoriaosuus, kuvaileva kirjallisuuskatsaus, Webropol-kysely ja yhteiskehittäminen ideointipajassa. Teoriaosuus esittelee uusinta tutkimustietoa etäpalvelujen hyödyistä sekä perustietoa etäpalvelujen tuottamisesta sosiaali- ja terveysalalla. Webropol-kyselyllä kartoitettiin etäpalvelujen käyttöä, käyttökokemuksia ja täydennyskoulutustarvetta. Ideointipajassa kehitettiin sosiaali- ja terveysalan etäpalveluja asiakkaan, työntekijän ja organisaation näkökulmista. Pajaan osallistui sosiaali- ja terveysalan toimijoita ja toimeksiantajan edustajia. Saatu aineisto luokiteltiin sisällönanalyysin avulla, ja sen perusteella muodostettiin esitys täydennyskoulutuksen sisällöksi.
Sisällöksi esitettiin etäpalvelujen toteuttamisen perusteet, teknologia, tietoturva ja eettisyys, viestintä verkossa, etäpalvelujen mahdollisuudet ja kehittämisosaaminen. Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisen etäpalveluna tulee vastata laadultaan kasvokkain toteutettavaa palvelua, ja siihen liittyvät erityispiirteet tulee tiedostaa. Asiakkaiden odotuksiin paremmin vastaavien palvelujen tuottaminen edellyttää asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden kuulemista ja heidän osallistamistaan palvelujen kehittämiseen. Jatkossa opinnäytetyön toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyötä täydennyskoulutuksissa ja tutkintoon johtavissa koulutuksissa. Esitetyistä teemoista voidaan luoda erilaisia kokonaisuuksia tai syventää yhtä aluetta.