Toiminnanohjausjärjestelmän käytön tehostaminen
Luomi, Jori (2017)
Luomi, Jori
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117569
Tiivistelmä
Toiminnanohjausjärjestelmät (ERP) ovat yleistyneet viime vuosikymmeninä nopeasti, ja ne ovatkin tänä päivänä yksi tärkeimmistä yrityksen johtamistyökaluista. Järjestelmien hankinta sekä käyttöönottoprojektit ovat merkittäviä investointeja yritykselle, joten järjestelmistä pitäisi saada kaikki mahdollinen hyöty, jotta investointi olisi perusteltu.
Tutkimuksessa selvitettiin, saadaanko järjestelmän uudelleen koulutuksilla parannettua ja yhdenmukaistettua sen käyttöä tuotantolaitoksessa. Kohdeyrityksessä oli havaittu, että järjestelmää käytetään eri tavoilla yrityksen eri tuotantoyksiköissä. Erilaisista toimintatavoista johtuen yksiköiden toimintaa mittaavien KPI-mittareiden (Key Performance Indicator) tulokset eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Yhtiön johto halusi yhdenmukaistaa järjestelmän käyttöä, jotta mittareista saatuja tuloksia voitaisiin vertailla keskenään.
Koulutuksia järjestettiin yhteensä 58 kertaa. Koulutukset pidettiin tekemällä harjoituksia (Learning by doing) ja keskustelemalla järjestelmän käytöstä. Koulutuksen tuloksia koottiin haastattelulomakkeilla ennen koulutuksia ja niiden jälkeen ja avainkäyttäjiä haastateltiin koulutusten jälkeen mahdollisista muutoksista järjestelmän käyttöön liittyen. Lisäksi järjestelmästä kerättiin tietoa vikailmoituksista, työpyynnöistä ja työtilauksista.
Kohdeyrityksessä toiminnanohjausjärjestelmää ei käytetä yksiköissä yhdenmukaisesti, mutta koulutuksilla on mahdollista yhdenmukaistaa toimintaa. Käytön yhdenmukaisuudella on vaikutuksia muun muassa työnkulkujen läpimenoaikoihin. Merkille pantavaa on, että koulutuksilla on vaikutus työntekijöiden tyytyväisyyteen järjestelmän käyttöön liittyen. Tutkimustulosten mukaan järjestelmän käyttö koettiin miellyttävämmäksi käyttökoulutusten jälkeen.
Tutkimuksessa selvitettiin, saadaanko järjestelmän uudelleen koulutuksilla parannettua ja yhdenmukaistettua sen käyttöä tuotantolaitoksessa. Kohdeyrityksessä oli havaittu, että järjestelmää käytetään eri tavoilla yrityksen eri tuotantoyksiköissä. Erilaisista toimintatavoista johtuen yksiköiden toimintaa mittaavien KPI-mittareiden (Key Performance Indicator) tulokset eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Yhtiön johto halusi yhdenmukaistaa järjestelmän käyttöä, jotta mittareista saatuja tuloksia voitaisiin vertailla keskenään.
Koulutuksia järjestettiin yhteensä 58 kertaa. Koulutukset pidettiin tekemällä harjoituksia (Learning by doing) ja keskustelemalla järjestelmän käytöstä. Koulutuksen tuloksia koottiin haastattelulomakkeilla ennen koulutuksia ja niiden jälkeen ja avainkäyttäjiä haastateltiin koulutusten jälkeen mahdollisista muutoksista järjestelmän käyttöön liittyen. Lisäksi järjestelmästä kerättiin tietoa vikailmoituksista, työpyynnöistä ja työtilauksista.
Kohdeyrityksessä toiminnanohjausjärjestelmää ei käytetä yksiköissä yhdenmukaisesti, mutta koulutuksilla on mahdollista yhdenmukaistaa toimintaa. Käytön yhdenmukaisuudella on vaikutuksia muun muassa työnkulkujen läpimenoaikoihin. Merkille pantavaa on, että koulutuksilla on vaikutus työntekijöiden tyytyväisyyteen järjestelmän käyttöön liittyen. Tutkimustulosten mukaan järjestelmän käyttö koettiin miellyttävämmäksi käyttökoulutusten jälkeen.