Tilapuhe avoimissa oppimisympäristöissä : Onerva-koulu
Hämäläinen, Aleksandra (2017)
Hämäläinen, Aleksandra
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017443
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Valteri-verkoston Jyväskylän Onerva-koulua ja siihen liittyvää tilapuhetta. Onerva on mallikoulu ja siksi haluttiin tutkia tilapuheen kautta, mitä ominaisuuksia pidettiin kaikista arvokkaimpina ja joita kannattaisi ensisijaisesti siirtää uusiin oppimisympäristöihin. Lisäksi haluttiin selvittää kokemusta uudesta avautuvasta oppimisympäristöstä ja sitä, mihin kävijät Onervaa puheessaan vertasivat.
Rakennettu ympäristö muodostuu myös verbaalisesti, puhe rakentaa sitä, miten puhuja ymmärtää tilan. Siksi tilapuheen tutkiminen on tärkeää mm. kouluympäristöjen kehittämisen kannalta.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, hyödyntäen laadullisen sisällönanalyysin menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin viisi avointa kysymystä sisältävällä kyselylomakkeella, joka jaettiin yhteensä 53 vastaajalle. Vastauksista redusoitiin yhteensä 95 ilmausta, jotka edelleen klusteroitiin ja abstrahoitiin. Abstrahoinnin perusteella työssä käsitellään tutkimuskysymysten mukaisia pääteemoja, joita ovat 1) vertauskuvat, 2) avoimuus ja 3) skaalautuvuus. Lisäksi tehtiin kahden kokeneen ammattilaisen asiantuntijahaastattelut.
Koulun uusi arkkitehtuuri nähtiin hyvin myönteisenä. Koulu vertautui satumaahan ja kävijät löysivät paljon niin pieniä kuin suuriakin yksityiskohtia, jotka he voisivat toteuttaa omissa kouluympäristöissään.
Tutkimuksen lopputuloksena voidaan nähdä avautuvan konseptin onnistuneisuus. Niin ajatus kuin toteutuskin kohtasivat kävijän ja tarkoituksenmukainen toiminta uudenlaisen oppimiskäsityksen tukemiseksi, nähtiin mahdollisena.
Rakennettu ympäristö muodostuu myös verbaalisesti, puhe rakentaa sitä, miten puhuja ymmärtää tilan. Siksi tilapuheen tutkiminen on tärkeää mm. kouluympäristöjen kehittämisen kannalta.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, hyödyntäen laadullisen sisällönanalyysin menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin viisi avointa kysymystä sisältävällä kyselylomakkeella, joka jaettiin yhteensä 53 vastaajalle. Vastauksista redusoitiin yhteensä 95 ilmausta, jotka edelleen klusteroitiin ja abstrahoitiin. Abstrahoinnin perusteella työssä käsitellään tutkimuskysymysten mukaisia pääteemoja, joita ovat 1) vertauskuvat, 2) avoimuus ja 3) skaalautuvuus. Lisäksi tehtiin kahden kokeneen ammattilaisen asiantuntijahaastattelut.
Koulun uusi arkkitehtuuri nähtiin hyvin myönteisenä. Koulu vertautui satumaahan ja kävijät löysivät paljon niin pieniä kuin suuriakin yksityiskohtia, jotka he voisivat toteuttaa omissa kouluympäristöissään.
Tutkimuksen lopputuloksena voidaan nähdä avautuvan konseptin onnistuneisuus. Niin ajatus kuin toteutuskin kohtasivat kävijän ja tarkoituksenmukainen toiminta uudenlaisen oppimiskäsityksen tukemiseksi, nähtiin mahdollisena.