Yliopiston varainhankinta
Valjus, Mikko (2010)
Valjus, Mikko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068154
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella yliopiston varainhankintaa, sitä tarkasteltiin yliopiston näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli yliopisto, joka kerää varoja yksityiseltä sektorilta. Tutkimuksen painopiste oli siinä, kuinka yliopisto voi tehostaa omaa toimintaansa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä asioita varainhankinnassa tulisi ottaa huomioon ja miten sitä toteutetaan menestyksekkäästi.
Tutkimus toteutettiin tutustumalla varainhankintaan yleisesti muun muassa kirjallisuuden avulla asiakaskäyttäytymisen, asiakassuhteiden ja markkinoinnin teemoihin. Tutkimuksessa myös suoritettiin case -tutkimus varojen hankkimisen käytännön toteuttamisesta. Tapaustutkimus suoritettiin haastattelemalla yliopiston varojen keräämisestä vastaavaa henkilöä.
Kehittämisehdotuksissa käsitellään asioita, joilla varainhankintaa voidaan tulevaisuudessa kehittää. Tulokset osoittavat, että tapaustutkimuksessa käsitelty yliopisto on tiedostanut asiat, joita se tarvitsee varainhankinnan suorittamiseen. Tutkimuksessa havaittiin pieniä parannusehdotuksia asiakashallinnassa ja muissa vastaavissa asioissa. Yleisesti ottaen voidaan todeta, että yliopisto toteuttaa varainhankintaa niin tehokkaasti kuin se on mahdollista, ja jos se hyödyntää tutkimuksessa esitettyjä parannusehdotuksia, se voi toimia tulevaisuudessa vielä tehokkaammin.
Tutkimus toteutettiin tutustumalla varainhankintaan yleisesti muun muassa kirjallisuuden avulla asiakaskäyttäytymisen, asiakassuhteiden ja markkinoinnin teemoihin. Tutkimuksessa myös suoritettiin case -tutkimus varojen hankkimisen käytännön toteuttamisesta. Tapaustutkimus suoritettiin haastattelemalla yliopiston varojen keräämisestä vastaavaa henkilöä.
Kehittämisehdotuksissa käsitellään asioita, joilla varainhankintaa voidaan tulevaisuudessa kehittää. Tulokset osoittavat, että tapaustutkimuksessa käsitelty yliopisto on tiedostanut asiat, joita se tarvitsee varainhankinnan suorittamiseen. Tutkimuksessa havaittiin pieniä parannusehdotuksia asiakashallinnassa ja muissa vastaavissa asioissa. Yleisesti ottaen voidaan todeta, että yliopisto toteuttaa varainhankintaa niin tehokkaasti kuin se on mahdollista, ja jos se hyödyntää tutkimuksessa esitettyjä parannusehdotuksia, se voi toimia tulevaisuudessa vielä tehokkaammin.