Mikroföretagsmarknadsföring på sociala medier : En kvalitativ undersökning bland tre företag i Egentliga Finland
Elfving, Isabella (2017)
Elfving, Isabella
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217722
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus on ottaa selvää, miten mikroyritykset käyttävät sosiaalista mediaa markkinointitarkoitukseen; mitkä ovat syyt siihen, että jotkut yritykset käyttävät ja toiset eivät käytä tätä.
Työ perustuu aiheeseen liittyvään teoriaan jossa olen kirjoittanut yleisesti mikroyrityksistä Suomessa sekä kommunikoinnista ja markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Teoriaosiossa käsittelen muun muassa syitä jotka voivat vaikuttaa sosiaalisen median käyttöön, miten yritysten tulee toimia sosiaalisessa mediassa sekä suomalaisten sosiaalisen median käyttö kohderyhmää ajatellen.
Olen myös tehnyt laadullisen tutkimuksen, jossa olen haastatellut yhtä yritystä, jolla on asiantuntemusta aiheesta, sekä kolmea mikroyritystä, joista kaksi eivät käytä sosiaalista mediaa, ja yksi joka käyttää. Yritykset sijaitsevat Varsinais-Suomessa.
Laadullisen tutkimukseni tulokset kertovat, että moni yritys ei käytä sosiaalista mediaa, vaikka se tänä päivänä on suositeltavaa. Se voi johtua monesta eri syystä. Yritys voi silti menestyä ilman sosiaalisen median käyttöä. Pääasia on, että tavoittaa oman kohderyhmänsä jollain tavalla. Jos päättää alkavansa käyttää sosiaalista mediaa markkinoinnissa, täytyy varmistaa että sen tekee huolella; se vaatii aikaa ja ajatusta.
Työ perustuu aiheeseen liittyvään teoriaan jossa olen kirjoittanut yleisesti mikroyrityksistä Suomessa sekä kommunikoinnista ja markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Teoriaosiossa käsittelen muun muassa syitä jotka voivat vaikuttaa sosiaalisen median käyttöön, miten yritysten tulee toimia sosiaalisessa mediassa sekä suomalaisten sosiaalisen median käyttö kohderyhmää ajatellen.
Olen myös tehnyt laadullisen tutkimuksen, jossa olen haastatellut yhtä yritystä, jolla on asiantuntemusta aiheesta, sekä kolmea mikroyritystä, joista kaksi eivät käytä sosiaalista mediaa, ja yksi joka käyttää. Yritykset sijaitsevat Varsinais-Suomessa.
Laadullisen tutkimukseni tulokset kertovat, että moni yritys ei käytä sosiaalista mediaa, vaikka se tänä päivänä on suositeltavaa. Se voi johtua monesta eri syystä. Yritys voi silti menestyä ilman sosiaalisen median käyttöä. Pääasia on, että tavoittaa oman kohderyhmänsä jollain tavalla. Jos päättää alkavansa käyttää sosiaalista mediaa markkinoinnissa, täytyy varmistaa että sen tekee huolella; se vaatii aikaa ja ajatusta.