Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Locka följare på Facebook : Innehållsplan för företaget Autosilta/Jagro Oy

Holmström, Sonja (2017)

Avaa tiedosto
Sonja_Holmstrom.pdf (2.549Mt)
Lataukset: 


Holmström, Sonja
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217727
Tiivistelmä
I dagens läge har Facebook en stor inverkan på olika företags marknadsföring, eftersom Facebook är kostnadseffektivt och erbjuder verktyg för att målsätta reklam. Detta lockar bilförsäljnings företaget Autosilta/Jagro Oy att förbättra sin marknadsföring på Facebook. Syftet med detta examensarbete är att presentera ett förslag till en innehållsplan, vars syfte är att locka följare till Autosilta/Jagro Oy:s Facebook-sida. Tillsvidare har Autosilta/Jagro Oy inte väluppbyggda konton på sociala medier och saknar följare. Målet med innehållsplanen är att locka följare för att skaffa nya potentiella kunder och öka företagets synlighet. Preliminära innehållsplanen skapas på basen av teori och benchmarkingobservation, där konkurrentens Auto-Bils Facebook-beteende jämförs med Autosiltas beteende. Teoridelen presenterar vilken nytta företag har av Facebook, riktlinjer för innehållsplanering, Facebook-kampanjer och statistik. Den preliminära innehållsplanen utvecklas vidare med hjälp av en semistrukturerad expertintervju, där Veera Peltomaa ger sina egna synpunkter över hur innehållsplanen kunde förbättras. Resultatet för innehållsplanen blev i form av olika betalda kampanjer och organiska inlägg för att locka följare. Studien visade att marknadsförda organiska inlägg, vilka läsaren inte anser som reklam, är effektiva i dagens läge. Slutsatserna betonade att en välplanerad innehållsplan, med tydliga målsättningar till målgruppen, engagerande kampanjer och marknadsförda organiska inlägg är nyckeln till att locka följare på Facebook.
 
Nowadays, Facebook has a major impact on different companies’ marketing, because Facebook is cost-effective and offers tools to target advertising. This attracts the car sales company Autosilta/Jagro Oy to improve their marketing on Facebook. The purpose of this study is to present a proposal of a content plan to attract followers to Autosilta/Jagro Oy’s Facebook page. Autosilta/Jagro Oy doesn’t have until further notice well-built social media accounts and are lacking followers. The goal of the content plan is to attract followers, to acquire new potential customers and increase the visibility for the company. The preliminary content plan is created on the basis of theory and benchmarking observation, where the competitor Auto-Bil’s Facebook behaviour is compared to Autosilta’s behaviour. The theory presents the benefits of Facebook for companies, guidelines for content planning, Facebook campaigns and statistics. The preliminary content plan is further developed by using a semi structured expert interview with Veera Peltomaa, where she gives her own views on how the content plan could be improved. The results for the content plan were different paid campaigns and organic posts to attract followers. The study showed that marketed organic posts, which aren’t considered as advertising, are effective nowadays. The conclusions emphasized that a well-planned content plan, with clear goals for the target audience, engaging campaigns and promoted organic posts, are the key to attract followers on Facebook.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste