Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Teatterilähtöiset menetelmät osana hoitotyön koulutusta

Lipasti, Sarika (2017)

Avaa tiedosto
Lipasti_Sarika.pdf (332.3Kt)
Lataukset: 


Lipasti, Sarika
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092715430
Tiivistelmä
Taiteellisen intervention avulla tutkin, miten teatterilähtöiset menetelmät tukevat sairaanhoitaja- opiskelijoiden vuorovaikutustaitojen oppimista. Sairaanhoitajat ovat vuorovaikutuksen asiantuntijoita, joiden tehtävänä on tukea asiakkaitaan ja auttaa näitä tunnistamaan voimavaransa. Ammattikorkeakouluissa kontaktiopetus on vähentynyt opiskelun painottuessa yhä enemmän itsenäiseen työhön. Hoitoalan kehittämisprojektit taas kohdistuvat hoidon ja opetuksen teknologiaan, vaikka vuorovaikutustaitojen ja asiakkaan kohtaamisen opetus koetaan tällä hetkellä haastavaksi. Soveltavan taiteen kehittämistyöni lähtökohtana oli Turun ammattikorkeakoulun kehittämä innovaatiopedagogiikka, jonka yhtenä tavoitteena on kehittää ja uudistaa työelämän toimintamalleja.

Toteutin lähiopetusjakson Turun AMK:n 1. lukukauden sairaanhoitajaopiskelijoille kevätlukukaudella 2017. Tavoitteenani oli että suurin osa opiskelijoista kokisi teatterilähtöiset menetelmät itselleen hyödyllisinä ja tarpeellisena osana hoitoalan koulutusta. Toisena tavoitteena oli antaa sysäys hoitotyön koulutuksen uudistamiseen taidelähtöisiä menetelmiä hyödyntämällä. Teatterilähtöisten harjoitusten avulla opeteltiin läsnäoloa, kuuntelemista ja vuorovaikutustaitoja. Ryhmähaastattelujen avulla tutkin opiskelijoiden kokemuksia ja arvioita omasta oppimisestaan. Kysyin myös, olisiko teatterilähtöisiä menetelmiä tarpeellista saada osaksi sairaanhoitajien ammattiopintoja.

Suurin osa 20 sairaanhoitajaopiskelijasta totesi teatterilähtöisten opintojen olleen itselleen hyödyllisiä ja antaneen työkaluja ryhmän rakentamiseen ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Harjoitukset olivat tukeneet ryhmäytymistä ja lisänneet opiskelijoiden itseluottamusta ja rohkeutta heittäytyä tilanteisiin. Opiskelijoiden mukaan opintoja voisi järjestää useammassa jaksossa pidemmällä aikavälillä.

Teatterilähtöisten menetelmien käyttöä hoitotyön opetuksessa voitaisiin lisätä tarjoamalla opettajille ja opiskelijoille mahdollisuuksia kokeilla niitä. Menetelmien avulla voidaan kehittää erityisesti opiskelijoiden ryhmäytymis- ja tiimityöskentelytaitoja. Teatterilähtöisten menetelmien avulla voidaan etsiä ratkaisuja myös haastaviin hoitotilanteisiin tai aggressiivisen potilaan kohtaamiseen. Kun menetelmät integroidaan osaksi case-oppimista, simulaatioita ja erilaisia projekteja, syntyy koko opinnot läpäisevä prosessi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste