Asiakastyytyväisyyskysely Etelä-Pohjanmaan Katsastus Oy
Joensuu, Veera (2017)
Joensuu, Veera
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417981
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Etelä-Pohjanmaan Katsastus Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen toimintaan. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä katsastuskonttorin kilpailukeinoihin. Toisena tavoitteena opinnäytetyössä oli perehtyä asiakastyytyväisyyteen. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteina oli toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus Etelä-Pohjanmaan Katsastus Oy:lle. Tutkimuksessa selvitettiin asiakastyytyväisyyttä, viihtyvyyttä, parannusehdotuksia ja palvelua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi katsastuskonttorin kilpailukeinoja markkinointimixin (tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä ja henkilöstö) avulla. Teoriaosuudessa perehdytään myös asiakastyytyväisyyteen vaikuttaviin tekijöihin, asiakasuskollisuuteen ja asiakastyytyväisyyden tutkimiseen.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeen avulla, johon asiakkaat saivat tutustua etukäteen. Lomakkeeseen vastaaminen tapahtui puhelimitse. Tutkimukseen vastasi 100 katsastuskonttorin asiakasta, jotka olivat katsastaneet ajoneuvonsa.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että katsastuskonttorin asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Vastaajat kokivat palvelun olleen hyvin positiivinen kokemus. Vastaajat toivat esiin myös muutamia kehitysehdotuksia, jotka liittyivät muun muassa odotustilojen viihtyisyyteen ja lauantain aukioloaikaan. Suurin osa vastaajista suosittelisi Etelä-Pohjanmaan Katsastus Oy:tä
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi katsastuskonttorin kilpailukeinoja markkinointimixin (tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä ja henkilöstö) avulla. Teoriaosuudessa perehdytään myös asiakastyytyväisyyteen vaikuttaviin tekijöihin, asiakasuskollisuuteen ja asiakastyytyväisyyden tutkimiseen.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeen avulla, johon asiakkaat saivat tutustua etukäteen. Lomakkeeseen vastaaminen tapahtui puhelimitse. Tutkimukseen vastasi 100 katsastuskonttorin asiakasta, jotka olivat katsastaneet ajoneuvonsa.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että katsastuskonttorin asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Vastaajat kokivat palvelun olleen hyvin positiivinen kokemus. Vastaajat toivat esiin myös muutamia kehitysehdotuksia, jotka liittyivät muun muassa odotustilojen viihtyisyyteen ja lauantain aukioloaikaan. Suurin osa vastaajista suosittelisi Etelä-Pohjanmaan Katsastus Oy:tä