Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sisäisen asiakkaan tunnistaminen

Heino, Lasse (2017)

Avaa tiedosto
LasseHeino.pdf (654.4Kt)
Lataukset: 


Heino, Lasse
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417976
Tiivistelmä
Tässä kirjallisuusselvityksessä tunnistettiin sisäinen asiakas työyhteisössä yritys- ja markkinointikirjallisuuden avulla, sitoutumatta erityisesti minkään toimialan piiriin. Yrityksen ja työyhteisöjen sisäinen toiminta todettiin perustuvan siellä olevien henkilöiden persoonallisuuteen, elämänkokemukseen ja koulutukseen. Usein kahdenvälinen vuorovaikutus on tiedostamatonta, eikä sen merkitystä työtehtävien hoitoon yleisesti ole tunnistettu. Sisäisen tiedottamisen merkitys ja henkilöstön koulutus sekä oikea resursointi osoittautuivat selvityksen alussa ja lopussa merkityksellisiksi toimiksi työyhteisöissä. Vuorovaikutuksen todettiin olevan lähtökohdiltaan vapaata ja luottavaista, ilman ulkopuolista ohjausta toimivaa, mutta se voi kriisiytyä ennalta arvaamattomista syistä, aiheuttaen korvaamatonta tuhoa työyhteisön sisällä kulloisessakin asiakaspinnassa. Perusoletuksena pidettiin asiakaspinnan vähimmäisvaatimuksena kahden toimijan vuorovaikutusta, jolloin pystyttiin pitäytymään toimeksiannon mukaisessa sisäisen asiakkuuden tunnistamisessa.
Selvityksessä tutustuttiin yritystoiminnan perustoimintoihin yrittäjyyden, asiakkuuden ja markkinoiden kilpailukeinojen kautta. Prosessijohtamisen menetelmällä löydettiin käytännön ratkaisumalli, jolla pystyttiin sisäiset ja ulkoiset asiakaspinnat määrittämään ja kuvaamaan myös graafisesti sekä sulkemaan toimintoihin liittymättömät asiat ulkopuolelle. Yrittäjyyden todettiin antavan organisaatiolle itsenäisyyttä ja omaa päätösvaltaa ja vähentävän byrokraattista johtamista ja lisäävän organisaation loivuutta. Yrittäjyys ulkoisena ja sisäisenä toimintamallina sisälsivät samoja työntekoon kannustavia piirteitä. Asiakkuuden todettiin muodostavan liiketoiminnan ytimen ja olevan parhaimmillaan vuorovaikutusta yrityksen ja asiakkaan välillä. Yrityksen ja asiakkaan kanssakäyminen perustuu molemmin puolisten arvojen ja hyötyjen tuottamiseen, ja koska asiakashankinta on kallista ja vaivaloista, tulisi asiakkuuden ylläpitoon kiinnittää erityistä huomiota. Asiakaslähtökohdan todettiin olevan ainoana perustana yritystoiminnassa ja organisaatioissa. Kahden tai useamman toimijan vuorovaikutuksen merkitys tuli hyvin esiin markkinoiden kilpailukeinossa tuotteen, hinnan, saatavuuden ja markkinaviestinnän kautta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste