’’Kehua ja kannustaa miljoona kertaa päivässä’’ : Varhaiskasvattajien näkemyksiä positiivisesta kasvatuksesta
Raitala, Milla (2017)
Raitala, Milla
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa päiväkodin varhaiskasvattajien näkemyksistä positiivisesta kasvatuksesta. Opinnäytetyössä selvitettiin varhaiskasvattajien näkemyksiä positiivisen kasvatuksen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa, sen mahdollisuuksista ja haasteista sekä kehittämiskohteista. Tutkimuksen aihe valittiin tutkijan toimesta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksesta ja sen pedagogiikasta, positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisesta psykologiasta, osallisuudesta sekä pedagogisesta dokumentoinnista työmenetelmänä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin havainnoinnin ja lomakehaastattelujen avulla. Havainnointiin on osallistunut erään Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatusyksikön kaksi ryhmää ja tutkimuksen lomakehaastatteluihin on vastannut kaksitoista saman päiväkodin työntekijää.
Tutkimuksen tuloksissa käy ilmi, että tutkimukseen osallistuneen päiväkodin varhaiskasvattajat pitävät positiivista kasvatusta tärkeänä ajattelumallina varhaiskasvatuksessa sekä tiedostavat sen hyödyt lapsen hyvinvoinnille ja kehitykselle. Tutkimukseen vastanneet pitävät positiivisessa kasvatuksessa tärkeänä lapsen kuuntelua ja huomioonottamista, kehumista, kannustamista sekä lapsen vahvuuksien painottamista. Havainnoinnin avulla selville saatiin lisäksi myönteisen vuorovaikutuksen, kannustavan palautteen sekä osallisuuden ja pedagogisen dokumentoinnin merkitys positiivista kasvatusta toteutettaessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksesta ja sen pedagogiikasta, positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisesta psykologiasta, osallisuudesta sekä pedagogisesta dokumentoinnista työmenetelmänä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin havainnoinnin ja lomakehaastattelujen avulla. Havainnointiin on osallistunut erään Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatusyksikön kaksi ryhmää ja tutkimuksen lomakehaastatteluihin on vastannut kaksitoista saman päiväkodin työntekijää.
Tutkimuksen tuloksissa käy ilmi, että tutkimukseen osallistuneen päiväkodin varhaiskasvattajat pitävät positiivista kasvatusta tärkeänä ajattelumallina varhaiskasvatuksessa sekä tiedostavat sen hyödyt lapsen hyvinvoinnille ja kehitykselle. Tutkimukseen vastanneet pitävät positiivisessa kasvatuksessa tärkeänä lapsen kuuntelua ja huomioonottamista, kehumista, kannustamista sekä lapsen vahvuuksien painottamista. Havainnoinnin avulla selville saatiin lisäksi myönteisen vuorovaikutuksen, kannustavan palautteen sekä osallisuuden ja pedagogisen dokumentoinnin merkitys positiivista kasvatusta toteutettaessa.