dc.contributor.author | Haapamäki, Heidi | |
dc.contributor.author | Pohjonen, Marika | |
dc.date.accessioned | 2008-12-12T13:22:15Z | |
dc.date.available | 2008-12-12T13:22:15Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-200812114377 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/1359 | |
dc.description.abstract | Jokainen lapsi kehittyy omaan yksilölliseen tahtiinsa. Lapsen motorinen kehitys kulkee kuitenkin tiettyä järjestystä noudattaen. Kehitykseen vaikuttaa ympäristön ja lapsen oman kehon antamat erilaiset aistiärsykkeet, jotka vievät lapsen motorista kehitystä eteenpäin. Ennen kuin seurauksena voi olla lapselle mielekäs motorinen toiminta, jokainen uusi asia on ensin aistittava ja sen jälkeen välitettävä eteenpäin keskushermostolle.
Lapsen motorisen kehityksen tukemisella on kauaskantoinen merkitys. Vanhemmat ovat lapsensa ensisijaisia kehityksen tukijoita, sillä he voivat omalla toiminnallaan joko edistää tai hidastaa lapsensa kehitystä. Tarkkailemalla ja monipuolistamalla hoitotyylejä vanhemmat voivat tukea lapsen motorista kehitystä. Nykyään markkinoilla on runsaasti alle yksivuotiaille tarkoitettuja virike- ja hoitotarvikkeita, jotka ovat oikein käytettyinä hyviä hoitamisen apuvälineitä. Niitä ei ole kuitenkaan tarkoitettu pidempiaikaiseen käyttöön.
Runsas spontaani liikkuminen leimaa koko lapsuuden aikaa. Liikkumisen merkitys lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle on sitä suurempi, mitä pienemmästä lapsesta on kysymys. Liikkuminen on edellytys lapsen normaalille fyysiselle kasvulle ja kehitykselle. Alle kouluikäisille lapsille suositeltava määrä liikkumista on kaksi tuntia monipuolista liikuntaa päivässä.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli, että vanhemmat saavat viimeisimpään tutkittuun tietoon perustuvaa tietoa vauvan aktivoivasta käsittelystä, erilaisista aktivoivista leluista ja alle kouluikäisten liikunnasta. Näiden tietojen avulla he voivat tukea lapsensa normaalia motorista kehitystä. Opinnäytetyömme tavoitteena oli laatia artikkeleita Kersanet- sivustolle, jonka yhteistyöhenkilönä toimii Kuusiokuntien tietoteknologia- hankkeen projektipäällikkö. Artikkelit sisältävät vanhemmille suunnattua tietoa lapsen normaalin motorisen kehityksen tukemisesta tekstiosuuden lisäksi myös multimedia – esimerkein. Tavoitteenamme oli kirjoittaa artikkeleita, jotka ovat sisällöltään ymmärrettäviä ja selkeitä. Opinnäytetyömme kohteena olivat pienten lasten vanhemmat, jotka asuvat Kuusiokuntien alueella. | fi |
dc.description.abstract | Every child has an individual way to develop but it follows up in a specific order. The environment and the way the child reacts to different stimulation of the senses, make development go forward. Every new thing has to be sensed and processed in the central nervous system before it becomes pleasant motoric action.
The parents can support the motoric development of their child by different ways of carrying, lifting and care treatments. They can also use different kinds of equipment for short-term residency, like babysitters, baby walkers and jumping swings.
A normal child is very energetic by nature and needs action all the time. Physical activity affects child’s normal motoric development. The recommendation for child’s daily physical activity is two hours of comprehensive action.
The aim of our final project is to offer latest facts of how parents can support the motoric development of their child by handling them, how they can safely use a range of equipment for the care of their child, baby’s development and how important physical activity under school-age is for the child. The priority of our final project is to make articles about these four important things for the internet pages Kersanet. Kersanet is a part of a larger programme of Kuusiokunta. Articles are written in an understandable and clear language so that parents can learn about the topic.
We chose these four categories because we think that they are now very topical. Videogames are making children more passive and the meaning of physical education has been forgotten. Parents use different kinds of equipment thinking they can make their child’s development advance faster. As a matter of fact the equipment can even slow down the development if it’s not used right. Furthermore we edited three videos and added pictures to make it easier to understand the contents of the articles. The object of our final project are specially the parents who live in the area of Kuusiokunta. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Seinäjoen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.subject | sensomotorinen kehitys | |
dc.subject | lasten kehitys | |
dc.subject | motorinen kehitys | |
dc.subject | tukeminen | |
dc.subject | vanhemmat | |
dc.subject | lapset | |
dc.subject | liikunta | |
dc.title | "Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa" : Vanhemmat lapsensa motorisen kehityksen tukijoina | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/125 | |
dc.description.notification | Opinnäytetyöhön liittyvät www-osiot
www.kersanet.fi | |
dc.organization | Seinäjoen ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Seinäjoen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | lapset | |
dc.subject.keyword | liikunta | |
dc.subject.keyword | motorinen kehitys | |
dc.subject.keyword | virikkeet | |
dc.subject.keyword | lastenhoito | |
dc.subject.keyword | vanhemmat | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Fysioterapia|sv=Fysioterapi|en=Physiotherapy| | |
dc.subject.discipline | Fysioterapian koulutusohjelma | |