Kieku-tietojärjestelmä Pyhäselän vankilassa : Analyysi käyttöönotosta
Sorsa, Terhi (2017)
Sorsa, Terhi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518137
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää valtion yhteisen talous- ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmän Kiekun käyttöönottoa ja nykytilaa Pyhäselän vankilassa. Tavoitteena oli löytää kehittämisehdotuksia siitä, kuinka Kiekulle asetetut tavoitteet voitaisiin paremmin saavuttaa. Kokonaistavoitteena Kiekulle on ollut tuottavuuden parantaminen 40 %.
Muutosjohtaminen on tärkeä keino muutoksen läpiviemisessä. Opinnäytetyössä on käsitelty muutosta ja sen hallitsemista, sekä esitetty erilaisia keinoja onnistuneen muutoksen aikaansaamiseksi. Tietojärjestelmien yleistyminen on tuonut tarpeen huomioida käyttäjät uusia järjestelmiä suunniteltaessa. Tässä työssä esitellään käytettävyyttä sekä kerrotaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelututkimusta, koska se on sopiva tapa selvittää mielipiteitä. Pohjana haastattelulle käytettiin puolistrukturoitua haastattelulomaketta. Haastateltavat valittiin eri ammattiryhmien edustajista, että saataisiin mahdollisimman monipuolinen kuva asiasta.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että kaikki vastaajat pitivät käyttäjäkoulutusta puutteellisena. Olisi toivottu, että koulutukset olisi kohdennettu eri henkilöstöryhmille ja koulutus olisi järjestetty Pyhäselän vankilassa eikä videoyhteyden välityksellä. Ilmeni, että henkilökunta olisi kaivannut demoversiota, jossa käyttöä olisi voinut harjoitella ennen kuin Kieku otettiin käyttöön. Muutosviestintä koettiin lähinnä tiedottamisena, eikä sähköpostia viestintäkanavana pidetty riittävänä. Tärkeimpinä kehityskohteina esille nousi koulutusten järjestäminen sekä työajankohdennuksen selkeyttäminen.
Muutosjohtaminen on tärkeä keino muutoksen läpiviemisessä. Opinnäytetyössä on käsitelty muutosta ja sen hallitsemista, sekä esitetty erilaisia keinoja onnistuneen muutoksen aikaansaamiseksi. Tietojärjestelmien yleistyminen on tuonut tarpeen huomioida käyttäjät uusia järjestelmiä suunniteltaessa. Tässä työssä esitellään käytettävyyttä sekä kerrotaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelututkimusta, koska se on sopiva tapa selvittää mielipiteitä. Pohjana haastattelulle käytettiin puolistrukturoitua haastattelulomaketta. Haastateltavat valittiin eri ammattiryhmien edustajista, että saataisiin mahdollisimman monipuolinen kuva asiasta.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että kaikki vastaajat pitivät käyttäjäkoulutusta puutteellisena. Olisi toivottu, että koulutukset olisi kohdennettu eri henkilöstöryhmille ja koulutus olisi järjestetty Pyhäselän vankilassa eikä videoyhteyden välityksellä. Ilmeni, että henkilökunta olisi kaivannut demoversiota, jossa käyttöä olisi voinut harjoitella ennen kuin Kieku otettiin käyttöön. Muutosviestintä koettiin lähinnä tiedottamisena, eikä sähköpostia viestintäkanavana pidetty riittävänä. Tärkeimpinä kehityskohteina esille nousi koulutusten järjestäminen sekä työajankohdennuksen selkeyttäminen.