Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

”TOINEN ON SANONUT, ETTEI PIDÄ SIITÄ, NIIN SE ON JO MIELESTÄNI” : Toiminnallinen opetusmenetelmä seurusteluväkivallan tunnistamisen avuksi

Halmesmäki, Ilona; Sorsa, Iira (2017)

Avaa tiedosto
SorsaHalmesmakiOpinnaytetyo.pdf (1.437Mt)
Lataukset: 


Halmesmäki, Ilona
Sorsa, Iira
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418082
Tiivistelmä
Vuoden 2013 kouluterveyskyselystä nousi esille huomioita herättäviä vastauksia, erityisesti mikkeliläisten nuorten fyysisen uhan kokemisen lisääntymisestä, sekä seksuaalisen väkivallan kokemusten yleisyydestä. Opinnäytetyömme tilaaja, VIOLA ry, lähti kehittämään ”My Space, Not Yours!”- hankkeen myötä toimintamallia, jonka avulla pyrittäisiin ennaltaehkäisemään nuoriin kohdistuvaa väkivallan uhkaa sekä seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa.

Opinnäytetyömme tavoitteen lähtökohtana oli kiinnostus nuorten hyvinvointiin. Halusimme vaikuttaa nuorten asioihin kehittämällä menetelmää seurustelusuhteisiin ja seurusteluväkivaltaan liittyvissä teemoissa. Ryhdyimme suunnittelemaan omien kiinnostuksen kohteidemme ja tilaajan tarpeiden myötä menetelmän, joka olisi osallistava sekä toiminnallinen kokonaisuus. Halusimme menetelmän olevan työkalu, jonka avulla opetushenkilöstön ja ammattilaisten olisi matalakynnyksistä tarttua turvataitokasvatukseen.

Toiminnallisen menetelmän toteutus tapahtui Mikkelin lukiolla 20.2.2017 ja 23.2.2017 kahdelle pilotointiryhmälle, terveystiedon 2. kurssilla. Menetelmä kehitettiin kahvilatempauksen, siellä teetätetyn kyselylomakkeen ja havainnoinnin perusteella. Valitsimme työkalun teoriaksi case-menetelmän. Tapauskertomuksen sekä ongelmalähtöisen pedagogiikan kautta voidaan käsitellä hyvin matalalla kynnyksellä sekä turvallisesti tuntemattomia ja aroiksi koettuja aiheita. Tuotimme kymmenen fiktiivistä tarinaa, joihin sisällytimme eri väkivallan muotoja nuorten vastauksien toiveiden mukaisesti.

Opinnäytetyömme lopputulos oli sen tärkeys olla osana ”My Space, Not Yours!”- hankkeessa tuotettua menetelmäopasta; kehittämme case-menetelmä on osa työkalua, jolla voidaan lisätä varhaista puuttumista, tukea puheeksi ottamista ja ehkäistä nuorten kokemaa seksuaalista häirintää, väkivaltaa sekä sen fyysistä uhkaa. Pilotointimme kehittikin opiskelijahuollolle ja ammattilaiselle vakiintuneen toimintamallin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste