Opas Japanin markkinoille laajenemiseen suomalaisille pk-yrityksille
Kiili, Nikolas (2017)
Kiili, Nikolas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618169
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen on kasvua hakeville suomalaisille yrityksille välttämättömyys johtuen Suomen pienestä markkinakoosta. Pienet ja keskisuuret yritykset jäävät suurten toimijoiden jalkoihin, kun resurssit eivät riitä laajamittaiseen markkinatutkimukseen ja sopivan markkina-alueen löytämiseen. Oikeilla ohjeilla ja tuotteilla mikä tahansa yritys voi kuitenkin löytää markkinaraon ja menestyä kansainvälisillä markkinoilla.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota suomalaisille pk-yrityksille helppolukuinen opas, joka käy läpi laajentumisprosessin vaiheet ja tarjoaa tietoa Japanista kohdemarkkinana. Työn ensisijaisena kohderyhmänä ovat yritykset, jotka haluavat laajentua ulkomaanmarkkinoille ja kokevat Japanin potentiaaliseksi kohteeksi mutta eivät tunne Japanin markkinoita tarpeeksi tietääkseen, mitä markkina vaatii yritykseltä ja mitä Japani voi markkinana tarjota.
Käsiteltävät aiheet opinnäytetyössä ovat: perustiedot Japanista, Suomen ja Japanin välinen kauppa, Japanin työkulttuuri ja sen erityispiirteet, Japani kohdemarkkinana, liiketoimintaympäristöanalyysi Japanista, markkinan sopivuus suomalaisille yrityksille, lista suomalaisia yrityksiä tukevista organisaatioista, Japanin tulevaisuudennäkymät ja ehdotuksia potentiaalisista toimialoista sekä yleisiä neuvoja Japanin markkinoille lähtijöille.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä kansainvälisen kaupan nykytilanteessa monet suomalaiset yritykset ovat menettäneet vientiänsä Venäjän pakotteiden myötä ja Euroopan talouskasvu on ollut maltillista. Suomi ja Japani on solminut maiden välisen yhteistyösopimuksen, ja EU sekä Japani ovat solmimassa alueiden välistä vapaakauppasopimusta. Yhdysvaltojen nykyinen poliittinen tilanne aiheuttaa epävakautta länsimaiden väliseen sekä maailmanlaajuiseen kauppaan. Kansainvälistä kauppaa tulisi siis lisätä kaikilla mahdollisilla alueilla.
Työ on tehty toiminnallisena opinnäytetyönä, kooten aiheeseen liittyviä teoksia sekä tekijän omaa tietoutta helppolukuiseen muotoon. Opinnäytetyöprosessi alkoi joulukuun 2016 ja helmikuun 2017 välillä ja päättyi marraskuussa 2017.
Yrityksen halutessa laajentua Japaniin tulee suunnittelu tehdä huolella ja suunnitelmat tehdä pitkälle aikavälille. Nopeaa kasvua yritystoiminnalle ei Japanista helposti saa, mutta sen vastapainoksi pysyvän läsnäolon kannalta Japanin liiketoimintaympäristö on suotuisa.
Suhteet ja luottamus ovat Japanissa tärkeitä, pohjatyö ennen laajentumista tulee tehdä huolella, ja suomalaisten yritysten on suositeltavaa Japaniin laajentuessaan hyödyntää valtion tarjoamia palveluita sekä paikallisia konsultteja. Suomen imagoa ja suomalaisbrändäystä on suotuisaa käyttää Japanissa hyödyksi, sillä Suomella on erittäin hyvä maine Japanissa.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota suomalaisille pk-yrityksille helppolukuinen opas, joka käy läpi laajentumisprosessin vaiheet ja tarjoaa tietoa Japanista kohdemarkkinana. Työn ensisijaisena kohderyhmänä ovat yritykset, jotka haluavat laajentua ulkomaanmarkkinoille ja kokevat Japanin potentiaaliseksi kohteeksi mutta eivät tunne Japanin markkinoita tarpeeksi tietääkseen, mitä markkina vaatii yritykseltä ja mitä Japani voi markkinana tarjota.
Käsiteltävät aiheet opinnäytetyössä ovat: perustiedot Japanista, Suomen ja Japanin välinen kauppa, Japanin työkulttuuri ja sen erityispiirteet, Japani kohdemarkkinana, liiketoimintaympäristöanalyysi Japanista, markkinan sopivuus suomalaisille yrityksille, lista suomalaisia yrityksiä tukevista organisaatioista, Japanin tulevaisuudennäkymät ja ehdotuksia potentiaalisista toimialoista sekä yleisiä neuvoja Japanin markkinoille lähtijöille.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä kansainvälisen kaupan nykytilanteessa monet suomalaiset yritykset ovat menettäneet vientiänsä Venäjän pakotteiden myötä ja Euroopan talouskasvu on ollut maltillista. Suomi ja Japani on solminut maiden välisen yhteistyösopimuksen, ja EU sekä Japani ovat solmimassa alueiden välistä vapaakauppasopimusta. Yhdysvaltojen nykyinen poliittinen tilanne aiheuttaa epävakautta länsimaiden väliseen sekä maailmanlaajuiseen kauppaan. Kansainvälistä kauppaa tulisi siis lisätä kaikilla mahdollisilla alueilla.
Työ on tehty toiminnallisena opinnäytetyönä, kooten aiheeseen liittyviä teoksia sekä tekijän omaa tietoutta helppolukuiseen muotoon. Opinnäytetyöprosessi alkoi joulukuun 2016 ja helmikuun 2017 välillä ja päättyi marraskuussa 2017.
Yrityksen halutessa laajentua Japaniin tulee suunnittelu tehdä huolella ja suunnitelmat tehdä pitkälle aikavälille. Nopeaa kasvua yritystoiminnalle ei Japanista helposti saa, mutta sen vastapainoksi pysyvän läsnäolon kannalta Japanin liiketoimintaympäristö on suotuisa.
Suhteet ja luottamus ovat Japanissa tärkeitä, pohjatyö ennen laajentumista tulee tehdä huolella, ja suomalaisten yritysten on suositeltavaa Japaniin laajentuessaan hyödyntää valtion tarjoamia palveluita sekä paikallisia konsultteja. Suomen imagoa ja suomalaisbrändäystä on suotuisaa käyttää Japanissa hyödyksi, sillä Suomella on erittäin hyvä maine Japanissa.