Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Fyysis-motorisia harjoitteita Pallo-Iirojen 7-10-vuotiaiden poikien jalkapalloharjoituksiin

Tammisto, Tuuli (2017)

 
Avaa tiedosto
tammisto_tuuli.pdf (722.1Kt)
Lataukset: 


Tammisto, Tuuli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418096
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Pallo-Iiroille. Toiminnallisena opinnäytetyönä toteutettiin juniorivalmentajille koulutus fyysis-motorisista harjoitteista, joita he voivat hyödyntää valmennuksessaan. Valmentajien ajanpuutteen takia uusien harjoitteiden koulutus tapahtui lasten jalkapalloharjoitteluiden ohessa.

Jalkapallo on yksi Suomen suosituimmista palloilulajeista etenkin lasten ja nuorten keskuudessa. Suomalaisen LIITU-tutkimuksen mukaan jalkapallon parissa aiheutuu joka kolmas nuorten poikien liikuntaseurassa tapahtunut loukkaantuminen. Myös vapaa-ajalla jalkapallossa loukkaannutaan eniten. Samalla myös lasten motoriset perustaidot ovat heikentyneet ja niiden erot kasvaneet. Jalkapallo vaatii hyvää liikehallintaa. Puutteellinen liikkeenhallinta voi aiheuttaa liiallista kuormitusta nivelille ja saattaa lisätä loukkaantumisriskiä. Urheiluvammoja voidaan tehokkaasti ehkäistä erilaisilla motorisia harjoitteita kehittävillä harjoitusohjelmilla.

Tarkoituksena oli kehittää Rauman Pallo-Iirojen 7-10-vuotiaiden poikien jalkapalloharjoituksia niin, että niissä harjoitetaan riittävästi ja monipuolisesti fyysis-motorisia harjoitteita osana alkulämmittelyä. Harjoituksia seurattiin etukäteen, jotta saatiin ymmärrys lasten motoristen taitojen kirjosta sekä lasten kehitystasosta. Tavoitteena oli kehittää alkulämmittelymalli, joka sisältää motoriikkaa sekä fyysisiä ominaisuuksia parantavia harjoitteita. Koska lapsilla on tietyn ikäisinä erityisiä herkkyyskausia, pyrittiin harjoitteista tekemään sellaisia, jotka tukisivat heidän kehitystään parhaalla mahdollisella tavalla.

Opinnäytetyön suunnitelma muuttui kesken toteutuksen. Alun suunnitelma alkulämmittelystä muuttui kaikkien valmentajien ensimmäisen tapaamisen aikana alkulämmittelystä erillisiksi liikkeiksi. Tämän seurauksena harjoitteiden määrä lisääntyi ja teorian opetus jäi vähäiseksi. Toiminnallisessa osiossa jokaisen neljän joukkueen harjoituksissa käytiin kolme kertaa, joka kerta ohjaten eri fyysis-motorisen osa-alueen harjoitteita. Valmentajat kokivat ohjauksen olevan hyödyllistä ja saavansa uusia ideoita harjoituksiin.

Toiminnallisen osan eli ohjaamisen lisäksi tuotettiin sähköiset ohjeet harjoituksissa läpikäydyistä harjoitteista. Ohjeiden avulla uudet tiedot ja harjoitteet eivät unohtuneet, vaan pyrittiin, että valmentajat käyttäisivät harjoitteita ja saamaansa tietoa pitkään. Valmis opinnäytetyö esitetään marraskuussa opinnäytetyöseminaarissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste