Käyttäjälähtöisen sisällön valjastaminen osaksi brändiviestintää
Vairinen, Kati (2017)
Vairinen, Kati
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418041
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan mitkä tekijät vaikuttavat käyttäjälähtöisen sisällön luomiseen ja miten brändi voi omalla toiminnallaan ohjata käyttäjiä luomaan sisältöä sen hyödyksi. Opinnäytetyön teoria pohjautuu asiakaskokemuksen johtamiseen, sosiaalisen median asiakaspalveluun ja kriisiviestintään liittyvään kirjallisuuteen, sisältömarkkinointitoimistojen luomiin oppaisiin sekä useaan aiheeseen liittyvään verkkoartikkeliin. Kirjallisuuden lisäksi on käytetty markkinointiviestinnän ammattilaisten haastatteluihin pohjautuvia kommentteja sisältömarkkinoinnin ja brändiviestinnän näkökulmista.
Käyttäjälähtöinen sisältö, toisilta nimiltään käyttäjien luoma sisältö tai käyttäjäsisältö, on tärkeä työkalu brändiviestinnässä sosiaalisen median aikakautena, sillä yhä useampi kuluttaja luottaa enemmän vertaiskäyttäjän luomaan sisältöön kuin brändin luomaan sisältöön. Opinnäytetyö käsittelee ensin erilaisia mediakategorioita ja paneutuu erityisesti ansaitun median strategisiin ratkaisuihin. Lisäksi käsitellään eri sukupolvien sosiaalisen median käyttötottumuksia,asiakaskokemuksen johtamista, palvelutilanteita sosiaalisessa mediassa sekä miten toimia somekriisin yllättäessä. Lopuksi keskitytään konkreettisiin ratkaisuihin: selvitetään millainen sisältö palvelee brändiä ja mikä motivoi käyttäjää luomaan sisältöä sosiaalisessa mediassa. Työ tarkastelee myös kahta eri käyttäjälähtöisen sisällön hyödyntämisen ratkaisua teorian ohessa.
Käyttäjälähtöisen sisällön valjastaminen osaksi brändiviestintää kiteytyy kolmeen tärkeään elementtiin: kohderyhmän ymmärtämiseen, asiakaskokemukseen sekä käyttäjän tunteisiin ja arvoihin.
Käyttäjälähtöinen sisältö, toisilta nimiltään käyttäjien luoma sisältö tai käyttäjäsisältö, on tärkeä työkalu brändiviestinnässä sosiaalisen median aikakautena, sillä yhä useampi kuluttaja luottaa enemmän vertaiskäyttäjän luomaan sisältöön kuin brändin luomaan sisältöön. Opinnäytetyö käsittelee ensin erilaisia mediakategorioita ja paneutuu erityisesti ansaitun median strategisiin ratkaisuihin. Lisäksi käsitellään eri sukupolvien sosiaalisen median käyttötottumuksia,asiakaskokemuksen johtamista, palvelutilanteita sosiaalisessa mediassa sekä miten toimia somekriisin yllättäessä. Lopuksi keskitytään konkreettisiin ratkaisuihin: selvitetään millainen sisältö palvelee brändiä ja mikä motivoi käyttäjää luomaan sisältöä sosiaalisessa mediassa. Työ tarkastelee myös kahta eri käyttäjälähtöisen sisällön hyödyntämisen ratkaisua teorian ohessa.
Käyttäjälähtöisen sisällön valjastaminen osaksi brändiviestintää kiteytyy kolmeen tärkeään elementtiin: kohderyhmän ymmärtämiseen, asiakaskokemukseen sekä käyttäjän tunteisiin ja arvoihin.