Pelillisyys museossa, Seppo-peli erityisopiskelijan kokemuksellisen museovierailun tukena
Lithen, Marika (2017)
Lithen, Marika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818487
Tiivistelmä
Pelillisyys on nouseva trendi oppimisen ja motivaation tukemisessa. Peli-pedagogiikkaa käytetään hyödyksi monin eri tavoin. Siinä keskeisinä ele-mentteinä on toiminnallisuus, elämykset, palkitsevuus, leikillisyys ja kou-kuttavuus. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Bovallius-ammattiopis-ton ja Aboa Vetus & Ars Nova- museon kanssa. Tavoitteena oli kehittää toimiva ja kokemuksellista sekä osallistavaa museovierailua edistävä peli museoympäristöön. Peli toteutettiin Lentävä liitutaulu Oy: n kehittämään Seppo-oppimispelialustaan.
Opinnäytetyössä tarkastellaan pellillisyyttä, pelipedagogiikka ja siihen vai-kuttavaa motivaatiota, leikillisyyttä sekä pelisuunnittelua. Opinnäytetyön keskiössä on myös erityisopetus ja sen asettamat haasteet pelillisyydelle ja pelin suunnittelulle. Tarkastelun kohteena on Seppo-pelin soveltuvuus ja muokkautuvuus ammatillisen erityisopetuksen tarpeisiin.
Tutkimusmenetelminä on käytetty osallistuvaa havainnointia ja teema-haastattelua sekä sisällön analyysiä. Saatujen tulosten perusteella on to-dettu Seppo-pelin edistävän erityisopiskelijoiden kokemuksellista ja osal-listavaa museovierailua.
Opinnäytetyössä tarkastellaan pellillisyyttä, pelipedagogiikka ja siihen vai-kuttavaa motivaatiota, leikillisyyttä sekä pelisuunnittelua. Opinnäytetyön keskiössä on myös erityisopetus ja sen asettamat haasteet pelillisyydelle ja pelin suunnittelulle. Tarkastelun kohteena on Seppo-pelin soveltuvuus ja muokkautuvuus ammatillisen erityisopetuksen tarpeisiin.
Tutkimusmenetelminä on käytetty osallistuvaa havainnointia ja teema-haastattelua sekä sisällön analyysiä. Saatujen tulosten perusteella on to-dettu Seppo-pelin edistävän erityisopiskelijoiden kokemuksellista ja osal-listavaa museovierailua.