Tenttiprosessin päivittäminen digiaikaan SEAMKissa
Parkkali, Mari (2017)
Parkkali, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818500
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun tenttiprosessin päivittämistä digiaikaan. Kehittämistehtävänä oli mallintaa uusi tenttiprosessi, joka kuvaa uusintatenttimisen käytännön toteuttamista ja uuteen prosessiin sisältyviä vaihtoehtoja tenttimiselle.
Tavoitteena oli saada opiskelijoiden näkökulmasta joustavampi tapa suorittaa tenttejä, jolloin opinnot voisivat edetä, vaikka opinnot eivät eri syistä etenisikään aikataulun mukaan. Raportissa kuvataan ensin nykytilaa ja sen mukanaan tuomia ongelmia. Kehittämistarve nousee hyvin esille nykytilan kartoituksen jälkeen, jolloin ongelmakohdat tulevat esille. Tavoitetilana oli saada prosessi uudistettua niin, että opiskelijalla on mahdollisuus ilmoittautua tenttiin sähköisesti ja suorittaa uusintatenttejä sähköisesti. Sähköisen tenttijärjestelmän käyttöönoton lisäksi haluttiin kehittää vielä siis koko uusintatenttimisen prosessia, johon kuuluu sekä EXAM–sähköinen tenttiminen että SeAMK-tasoiset yhteiset massatentit, joihin voisi ilmoittautua sähköisesti.
Tutkimuksen myötä saatiin selville asioita, jotka tukivat kehittämistyön lähtökohtina olleita tarpeita. Yhtenä selkeänä ongelmana nousi esiin tenttien runsas määrä, joka aiheutti turhaa kiirettä eri henkilöstöryhmissä. Lisäksi opiskelijat pitivät tiukkoihin aikatauluihin sidottuja tenttimahdollisuuksia hankalina. Ilmoittautuminen tenttiin saattoi unohtua ja seuraava mahdollisuus tenttiä olla vasta pitkän ajan kuluttua, joten esimerkiksi valmistuminen saattoi viivästyä. Uuden mallin myötä joustavuutta saadaan tenttimiseen lisää, kun osa tenteistä voidaan toteuttaa sähköisessä järjestelmässä joustavasti.
Uuden uusintatenttiprosessin mallintaminen oli mielenkiintoinen ja haastava kokonaisuus, joka avasi hyvin sitä todellisuutta, kuinka hajanaisesti erilaisia toimintoja toteutettiin ja miten paljon resursseja tuhlattiin niissä kohdin, joissa voitiin hyvin järkeistää toimintoja. Samoin uuden EXAM-järjestelmän käyttöönotto antoi uskoa kehittämisen tarpeellisuudelle, koska se toi konkreettisia hyötyjä käyttäjien arkeen jo pilottivaiheessa.
Tavoitteena oli saada opiskelijoiden näkökulmasta joustavampi tapa suorittaa tenttejä, jolloin opinnot voisivat edetä, vaikka opinnot eivät eri syistä etenisikään aikataulun mukaan. Raportissa kuvataan ensin nykytilaa ja sen mukanaan tuomia ongelmia. Kehittämistarve nousee hyvin esille nykytilan kartoituksen jälkeen, jolloin ongelmakohdat tulevat esille. Tavoitetilana oli saada prosessi uudistettua niin, että opiskelijalla on mahdollisuus ilmoittautua tenttiin sähköisesti ja suorittaa uusintatenttejä sähköisesti. Sähköisen tenttijärjestelmän käyttöönoton lisäksi haluttiin kehittää vielä siis koko uusintatenttimisen prosessia, johon kuuluu sekä EXAM–sähköinen tenttiminen että SeAMK-tasoiset yhteiset massatentit, joihin voisi ilmoittautua sähköisesti.
Tutkimuksen myötä saatiin selville asioita, jotka tukivat kehittämistyön lähtökohtina olleita tarpeita. Yhtenä selkeänä ongelmana nousi esiin tenttien runsas määrä, joka aiheutti turhaa kiirettä eri henkilöstöryhmissä. Lisäksi opiskelijat pitivät tiukkoihin aikatauluihin sidottuja tenttimahdollisuuksia hankalina. Ilmoittautuminen tenttiin saattoi unohtua ja seuraava mahdollisuus tenttiä olla vasta pitkän ajan kuluttua, joten esimerkiksi valmistuminen saattoi viivästyä. Uuden mallin myötä joustavuutta saadaan tenttimiseen lisää, kun osa tenteistä voidaan toteuttaa sähköisessä järjestelmässä joustavasti.
Uuden uusintatenttiprosessin mallintaminen oli mielenkiintoinen ja haastava kokonaisuus, joka avasi hyvin sitä todellisuutta, kuinka hajanaisesti erilaisia toimintoja toteutettiin ja miten paljon resursseja tuhlattiin niissä kohdin, joissa voitiin hyvin järkeistää toimintoja. Samoin uuden EXAM-järjestelmän käyttöönotto antoi uskoa kehittämisen tarpeellisuudelle, koska se toi konkreettisia hyötyjä käyttäjien arkeen jo pilottivaiheessa.