Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Franchising-yrittäjän kilpailutilanteen muutoksen analysointi – Case Yritys

Pesonen, Taru (2017)

 
Avaa tiedosto
Pesonen_Taru.pdf (830.7Kt)
Lataukset: 


Pesonen, Taru
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718462
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ravintola-alalla ja franchising-ottajana toimivan Yritys X:n kilpailutilanteen muutoksen vaikutuksia yrityksen liikevaihtoon ja asiakastyytyväisyyteen. Ravintolan viereen avasi vuoden 2017 alusta ravintolaketjun yksi suurimmista kilpailijoista, ja tutkin kilpailijan saapumisen vaikutuksia ravintolan toimintaan sekä asiakasnäkökulmasta, että talousnäkökulmasta.

Työni teoriaosiossa avaan franchising-toiminnan perusperiaatteita ja tärkeimpiä käsitteitä. Pohdin myös franchisingin kehitystä Suomessa sen lyhyen historiansa aikana, tulevaisuuden näkymiä franchising-alalla sekä avaan hieman ravintola-alan franchising-toimintaa. Lisäksi pohdin franchising-yrittäjyyden hyviä ja huonoja puolia yrittäjän näkökulmasta.

Tutkimus suoritettiin kahdessa osassa: tekemällä asiakaskysely sekä analysoimalla yrityksen liikevaihtoa tuloslaskelmista saaduilla tiedoilla. Asiakaskysely suoritettiin loppukeväästä 2017, ja liikevaihtoa analysoitiin vertaamalla lukuja lokakuusta maaliskuuhun kausien 2015–2016 sekä 2016–2017 välillä.

Tutkimuksesta selvisi, että Yritys X:n toiminta ei ollut ainakaan tutkitun ensimmäisten kolmen kuukauden aikana kilpailijan saapumisesta muuttunut selkeästi mihinkään suuntaan. Myyntituloksista ei löytynyt vakuuttavia merkkejä kilpailijan aiheuttamasta myynnin hiipumisesta. Tammikuussa yritys oli itse asiassa tehnyt yhden parhaista myyntituloksistaan. Asiakaskyselyn perusteella selvisi, että asiakaskunta on ravintolassa hyvin vakiintunutta ja erittäin tyytyväisiä palveluun ja ruoan tasoon. Tulosten perusteella voidaan arvioida, että ravintolalla ei ole suurta hätää kilpailutilanteen kiristymisestä huolimatta.

Lopuksi pohdin vielä työni toteutuksen onnistumista ja omaa oppimistani työn kirjoituksen aikana. Asiakaskyselyn kohdalla huomasin joitain parannustarpeita, jotka olisi pitänyt ottaa huomioon jo tutkimusvaiheessa kysymysten asettelua ajatellen. Pääasiallisesti olen kuitenkin tyytyväinen tutkimuksen lopputuloksiin, ja koen oppineeni paljon franchising-alasta ja sen säännöksistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste