Opas multisensorisesta toiminnasta 4–5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmälle
Kauhanen, Emmi; Sankila, Jonna; Hiiri, Anni (2017)
Kauhanen, Emmi
Sankila, Jonna
Hiiri, Anni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opas multisensorisuudesta 4–5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmään. Luonteeltaan opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen konkreettisena tuotoksena syntyi multisensorinen toimintaopas, joka sisälsi myös helposti ymmärrettävää informaatiota multisensorisuudesta ja sen käytöstä. Syntyneen toimintaoppaan tarkoituksena oli saada päiväkotiryhmän varhaiskasvattajia innostumaan multisensorisuuden käytöstä päiväkotiryhmässä sekä lisätä heidän tietouttaan aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Etelä-Suomalaisen päiväkodin kanssa. Toteutimme päiväkotiryhmälle kolme multisensorista toimintakertaa, joita havainnoimme videokuvauksen ja osallistuvan havainnoinnin avulla. Havaintomme auttoivat toimintaoppaan laatimisessa. Ideat toimintakertojen teemoille tulivat suoraan lasten toiveista. Päiväkotiryhmän varhaiskasvattajien toiveet huomioitiin myös opasta suunniteltaessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui multisensorisuuden määrittelystä ja aistien toiminnan kuvauksesta. Lisäksi siinä esiteltiin tietoperustaa varhaiskasvatuksesta sekä 4–5-vuotiaiden lasten kehityksestä.
Laatimamme opas multisensorisuudesta sisälsi tietoperustansa lisäksi kuusi suunnittelemaamme multisensorista toimintaehdotusta. Multisensorinen toiminta voi olla joko aktivoivaa tai rentouttavaa, joten päätimme sisällyttää oppaaseen kolme aiheeseen liittyvää aktiivista toimintaa ja kolme rentoutusta. Ideana oli antaa päiväkotiryhmän varhaiskasvattajille innostusta ja rohkeutta toteuttaa multisensorisuutta lasten kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Etelä-Suomalaisen päiväkodin kanssa. Toteutimme päiväkotiryhmälle kolme multisensorista toimintakertaa, joita havainnoimme videokuvauksen ja osallistuvan havainnoinnin avulla. Havaintomme auttoivat toimintaoppaan laatimisessa. Ideat toimintakertojen teemoille tulivat suoraan lasten toiveista. Päiväkotiryhmän varhaiskasvattajien toiveet huomioitiin myös opasta suunniteltaessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui multisensorisuuden määrittelystä ja aistien toiminnan kuvauksesta. Lisäksi siinä esiteltiin tietoperustaa varhaiskasvatuksesta sekä 4–5-vuotiaiden lasten kehityksestä.
Laatimamme opas multisensorisuudesta sisälsi tietoperustansa lisäksi kuusi suunnittelemaamme multisensorista toimintaehdotusta. Multisensorinen toiminta voi olla joko aktivoivaa tai rentouttavaa, joten päätimme sisällyttää oppaaseen kolme aiheeseen liittyvää aktiivista toimintaa ja kolme rentoutusta. Ideana oli antaa päiväkotiryhmän varhaiskasvattajille innostusta ja rohkeutta toteuttaa multisensorisuutta lasten kanssa.