Pelillistämisen vaikutukset myyntityössä : Pelillistäminen myyntityön motivaattorina
Mykrä, Eljas; Pulkkinen, Joel (2017)
Mykrä, Eljas
Pulkkinen, Joel
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818524
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheeksi valittiin ”Pelillistämisen vaikutukset myyntityössä”. Opinnäytetyön kohteena on toimeksiantajan, RainMaker SalesHow Oy:n, myyntikonsepti nimeltään Leijonaliiga. Kummallakin opinnäytetyön tekijöistä on kokemusta yrityksessä työskentelystä, ja idea aiheesta saatiin suoraan toimeksiantajalta. Pelillistäminen on Leijonaliigan keskeinen tapa toimia ja ohjata työntekijöitä, minkä vuoksi sen vaikutuksia haluttiin selvittää toimeksiantajan toimesta.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää pelillistämisen vaikutuksia myyntityöhön toimeksiantajayrityksessä ja saatujen tulosten perusteella luoda kehitysideoita Leijonaliigan toimintaan. Tutkimusongelmina opinäytetyössä tutkittiin pelillistämisen yhteyttä myyjien motivointiin ja palkitsemiseen. Tämän lisäksi tutkimuksessa otetaan huomioon mahdolliset pelillistämisen uhat ja haitat. Teoreettinen viitekehys muodostuu pelillistämisen ohella motivoinnin, palkitsemisen ja palautteen pohjalle. Motivoinnin osa-alueella käsitellään motivoinnin keinoja, sitouttamista ja esimiehen vaikutusta työpaikalla. Palkitsemisen ohella yhtenä palkitsemisen muotona käsitellään palautteen merkitystä. Lisäksi palkitsemisen keinoja, hyötyjä ja muita vaikuttavia tekijöitä käsitellään kyseisessä osiossa. Pelillistämisen osa-alueessa avataan käsite, esitellään pelillistämisen vaikutuksia ja muotoja työympäristössä. Sen lisäksi tuodaan ilmi pelillistämisen yhteyttä muihin teoreettisen viitekehyksen aiheisiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta, joka teetettiin toimeksiantajayrityksen henkilöstölle. Kysely toteutettiin Webropolissa 18.9-24.9 julkisen linkin kautta WhatsApp –sovelluksen avulla. Vastauksia saatiin yhteensä 49 kappaletta. Vastausten perusteella tutkimuksessa saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin ja niiden perusteella luotiin kehittämisideoita, jotka vastaavat opinnäytetyön tavoitteita.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää pelillistämisen vaikutuksia myyntityöhön toimeksiantajayrityksessä ja saatujen tulosten perusteella luoda kehitysideoita Leijonaliigan toimintaan. Tutkimusongelmina opinäytetyössä tutkittiin pelillistämisen yhteyttä myyjien motivointiin ja palkitsemiseen. Tämän lisäksi tutkimuksessa otetaan huomioon mahdolliset pelillistämisen uhat ja haitat. Teoreettinen viitekehys muodostuu pelillistämisen ohella motivoinnin, palkitsemisen ja palautteen pohjalle. Motivoinnin osa-alueella käsitellään motivoinnin keinoja, sitouttamista ja esimiehen vaikutusta työpaikalla. Palkitsemisen ohella yhtenä palkitsemisen muotona käsitellään palautteen merkitystä. Lisäksi palkitsemisen keinoja, hyötyjä ja muita vaikuttavia tekijöitä käsitellään kyseisessä osiossa. Pelillistämisen osa-alueessa avataan käsite, esitellään pelillistämisen vaikutuksia ja muotoja työympäristössä. Sen lisäksi tuodaan ilmi pelillistämisen yhteyttä muihin teoreettisen viitekehyksen aiheisiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta, joka teetettiin toimeksiantajayrityksen henkilöstölle. Kysely toteutettiin Webropolissa 18.9-24.9 julkisen linkin kautta WhatsApp –sovelluksen avulla. Vastauksia saatiin yhteensä 49 kappaletta. Vastausten perusteella tutkimuksessa saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin ja niiden perusteella luotiin kehittämisideoita, jotka vastaavat opinnäytetyön tavoitteita.
