Asiamiespostitoiminnan kehittäminen päivittäistavarakaupassa : Case: S-Market kauppakeskus Lehtinen
Viita, Antti (2017)
Viita, Antti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kehitysideoita kohdeorganisaatiolle asiamiespostitoimintansa kehittämiseksi niin asiakkaiden, henkilöstön kuin kaupankin näkökulmasta. Kehitysideoilla annettiin suoritettujen tutkimusten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta konkreettisia ohjeita organisaatiolle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään muutosjohtamisen, liiketoiminnan ja palvelun kehittämiseen sekä asiakastyytyväisyyteen. Näiden teemojen yleisen tarkastelun ohella on tuotu esiin opinnäytetyön tekijän kokemuksia ja mielipiteitä teorian sovellettavuudesta asiamiespostitoimintaan. Teoreettisessa viitekehyksessä toimintaa tarkastellaan sekä kaupan ja sen henkilöstön että asiakkaiden näkökulmasta.
Työn menetelmäosiossa on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kvalitatiivisina menetelminä käytettiin avointa haastattelua ja havainnointia. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa sen sijaan hyödynnettiin asiakaskyselyä. Avoimessa haastattelussa haastateltiin yksikön päällikköä sekä kahta asiamiespostin työntekijää. Havainnointia tehtiin niin asiakaskyselyä tehtäessä, kuin tekijän ollessa työsuhteessa kohdeorganisaatiossa. Asiakaskysely kohdistui kyseisessä asiamiespostissa asioiviin henkilöihin. Vastaajia oli 72.
Työn loppuun on luotu tutkimusten tulosten ja teoreettisen osuuden pohjalta kehitysideat kohdeorganisaatiolle asiamiespostitoimintansa kehittämiseksi. Ideat keskittyvät kolmeen esille nousseeseen teemaan: perehdytykseen, henkilökunnan saatavuuteen, ja työkiertoon. Tulosten voidaan nähdä vastaavan opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin ja -ongelmaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään muutosjohtamisen, liiketoiminnan ja palvelun kehittämiseen sekä asiakastyytyväisyyteen. Näiden teemojen yleisen tarkastelun ohella on tuotu esiin opinnäytetyön tekijän kokemuksia ja mielipiteitä teorian sovellettavuudesta asiamiespostitoimintaan. Teoreettisessa viitekehyksessä toimintaa tarkastellaan sekä kaupan ja sen henkilöstön että asiakkaiden näkökulmasta.
Työn menetelmäosiossa on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kvalitatiivisina menetelminä käytettiin avointa haastattelua ja havainnointia. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa sen sijaan hyödynnettiin asiakaskyselyä. Avoimessa haastattelussa haastateltiin yksikön päällikköä sekä kahta asiamiespostin työntekijää. Havainnointia tehtiin niin asiakaskyselyä tehtäessä, kuin tekijän ollessa työsuhteessa kohdeorganisaatiossa. Asiakaskysely kohdistui kyseisessä asiamiespostissa asioiviin henkilöihin. Vastaajia oli 72.
Työn loppuun on luotu tutkimusten tulosten ja teoreettisen osuuden pohjalta kehitysideat kohdeorganisaatiolle asiamiespostitoimintansa kehittämiseksi. Ideat keskittyvät kolmeen esille nousseeseen teemaan: perehdytykseen, henkilökunnan saatavuuteen, ja työkiertoon. Tulosten voidaan nähdä vastaavan opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin ja -ongelmaan.