Monipuolista sisältöä henkilöstöpalveluyrityksen Facebook-sivulle
Vanhanen, Noora (2017)
Vanhanen, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818568
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajayrityksen Facebook-sivulle monipuolista sisältöä. Tavoitteena on monipuolisen sisällön avulla saada yrityksen Facebook-sivulle lisää seuraajia ja näin ollen yritykselle lisää näkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Laadukkaan sisällön tuottamisen ja ylläpitämisen helpottamiseksi luotiin sisältökalenteri, jonka avulla sisällön tuottaminen on aiempaa systemaattisempaa. Opinnäytetyö toteutettiin Job Services -henkilöstöpalveluyritykselle toimeksiantona.
Opinnäytetyössä tarkastellaan henkilöstöpalvelualan potentiaalia sekä tulevaisuuden näkymiä ja sosiaalista mediaa uutena markkinoinnin kanavana. Digitaalisen markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin avulla luodaan pohjaa laadukkaan sisällön sekä sisältökalenterin suunnitteluun.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostuu benchmarking-prosessista, joka toteutettiin henkilöstöpalvelualan menestyneimpien yritysten Facebook-profiileja vertailemalla. Benchmarking-prosessin jälkeen siirrytään analysoimaan vertailusta saatuja tuloksia, joita tarkastellaan myös toimeksiantajan kanssa pidettävässä ideointipalaverista. Ideointipalaverissa hyödynnetään 8x8 menetelmää, jonka perusteella päätetään sisältökalenterin suunnittelusta sekä toteutuksesta. Benchmarking-prosessista saaduista tuloksista selviää, että henkilöstöpalvelualalla menestyneet yritykset päivittivät Facebook-sivuaan usein, monipuolista sisältöä on luotu erilaisten työhön liittyvien uutisten avulla ja suurin osa yrityksistä vastasi tai reagoi asiakkaiden jättämiin kommentteihin ja julkaisuihin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi monipuolinen tietopaketti sosiaalisessa mediassa vaikuttamisesta sekä sisältökalenteri helpottamaan sisällön tuottamista toimeksiantajayrityksen Facebook-sivulle.
Opinnäytetyössä tarkastellaan henkilöstöpalvelualan potentiaalia sekä tulevaisuuden näkymiä ja sosiaalista mediaa uutena markkinoinnin kanavana. Digitaalisen markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin avulla luodaan pohjaa laadukkaan sisällön sekä sisältökalenterin suunnitteluun.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostuu benchmarking-prosessista, joka toteutettiin henkilöstöpalvelualan menestyneimpien yritysten Facebook-profiileja vertailemalla. Benchmarking-prosessin jälkeen siirrytään analysoimaan vertailusta saatuja tuloksia, joita tarkastellaan myös toimeksiantajan kanssa pidettävässä ideointipalaverista. Ideointipalaverissa hyödynnetään 8x8 menetelmää, jonka perusteella päätetään sisältökalenterin suunnittelusta sekä toteutuksesta. Benchmarking-prosessista saaduista tuloksista selviää, että henkilöstöpalvelualalla menestyneet yritykset päivittivät Facebook-sivuaan usein, monipuolista sisältöä on luotu erilaisten työhön liittyvien uutisten avulla ja suurin osa yrityksistä vastasi tai reagoi asiakkaiden jättämiin kommentteihin ja julkaisuihin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi monipuolinen tietopaketti sosiaalisessa mediassa vaikuttamisesta sekä sisältökalenteri helpottamaan sisällön tuottamista toimeksiantajayrityksen Facebook-sivulle.