Lasten osallisuuden toteutuminen Mikkelin kunnallisessa varhaiskasvatuksessa
Paakkari, Valtteri; Kinnunen, Laura (2017)
Paakkari, Valtteri
Kinnunen, Laura
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818667
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin lasten osallisuuden toteutumista Mikkelin kunnallisissa päiväkodeissa. Tarkoituksena oli selvittää, miten hyvin lasten osallisuus toteutuu päiväkodeissa ja miten osallisuus käytännössä näyttäytyy. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, mitä osallisuus tarkoittaa lastentarhanopettajien mielestä sekä pidetäänkö osallisuuden toteutumista tärkeänä ja toteutuuko osallisuus heidän mielestään riittävästi.
Tutkimus on laadultaan kvantitatiivinen mutta siinä on myös kvalitatiivisia piirteitä. Aineisto kerättiin internetkyselyllä Webropol-ohjelman avulla. Aineistoa analysoitiin ristiintaulukoinnin ja sisällön analyysin avulla. Tutkimuksen raportti alkaa teoriaosuudella, jossa käsitellään lapsen osallisuutta, toimijuutta ja yhteisöllisyyttä sekä varhaiskasvatusta yleensä ja päiväkotia varhaiskasvatusympäristönä. Tämän jälkeen esitellään tutkimuksen toteutus, tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset sekä pohdinta tuloksista.
Tuloksista kävi ilmi, että lastentarhanopettajien mielestä osallisuus toteutuu tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa melko hyvin. Osallisuus toteutuu käytännössä päiväkodeissa havainnoimalla lapsia aktiivisesti ja suunnittelemalla toimintaa havaintojen pohjalta. Lapset osallistuvat päiväkodeissa arjen askareisiin ja heidän mielipiteitään kuunnellaan sekä heidän toiveitaan toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Tutkimustulosten mukaan lapset osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen, mutta noin kolmanneksen mukaan lapset eivät osallistu toiminnan arviointiin. Vastaajista suurimman osan mukaan toimintaa ei myöskään kehitetä lasten arvioinnin perusteella. Näin ollen suurin puute osallisuuden toteutumisessa on toiminnan arviointiin osallistumisessa.
Lasten osallisuutta päiväkodeissa kuvailtiin mahdollisuutena vaikuttaa itseään koskeviin asioihin, kuten toiminnan toteutukseen, suunnitteluun ja arviointiin. Tuloksissa nostettiin esille myös osallisuuden edellytyksenä se, että lapsi kohdataan läsnäolevasti ja huomioidaan yksilöllisesti. Vastauksissa korostui aikuisen rooli osallisuuden mahdollistajana ja osallisuuden toteutumista päiväkodeissa pidettiin todella tärkeänä.
Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä Mikkelin kunnallisille päiväkodeille osallisuuden kehittämiseen päiväkodeissa.
Tutkimus on laadultaan kvantitatiivinen mutta siinä on myös kvalitatiivisia piirteitä. Aineisto kerättiin internetkyselyllä Webropol-ohjelman avulla. Aineistoa analysoitiin ristiintaulukoinnin ja sisällön analyysin avulla. Tutkimuksen raportti alkaa teoriaosuudella, jossa käsitellään lapsen osallisuutta, toimijuutta ja yhteisöllisyyttä sekä varhaiskasvatusta yleensä ja päiväkotia varhaiskasvatusympäristönä. Tämän jälkeen esitellään tutkimuksen toteutus, tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset sekä pohdinta tuloksista.
Tuloksista kävi ilmi, että lastentarhanopettajien mielestä osallisuus toteutuu tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa melko hyvin. Osallisuus toteutuu käytännössä päiväkodeissa havainnoimalla lapsia aktiivisesti ja suunnittelemalla toimintaa havaintojen pohjalta. Lapset osallistuvat päiväkodeissa arjen askareisiin ja heidän mielipiteitään kuunnellaan sekä heidän toiveitaan toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Tutkimustulosten mukaan lapset osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen, mutta noin kolmanneksen mukaan lapset eivät osallistu toiminnan arviointiin. Vastaajista suurimman osan mukaan toimintaa ei myöskään kehitetä lasten arvioinnin perusteella. Näin ollen suurin puute osallisuuden toteutumisessa on toiminnan arviointiin osallistumisessa.
Lasten osallisuutta päiväkodeissa kuvailtiin mahdollisuutena vaikuttaa itseään koskeviin asioihin, kuten toiminnan toteutukseen, suunnitteluun ja arviointiin. Tuloksissa nostettiin esille myös osallisuuden edellytyksenä se, että lapsi kohdataan läsnäolevasti ja huomioidaan yksilöllisesti. Vastauksissa korostui aikuisen rooli osallisuuden mahdollistajana ja osallisuuden toteutumista päiväkodeissa pidettiin todella tärkeänä.
Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä Mikkelin kunnallisille päiväkodeille osallisuuden kehittämiseen päiväkodeissa.