Verkkopalveluiden kehittäminen personal training- ja ravintovalmennustyössä : Pauliina Olivia Tmi
Rantanen, Pauliina (2017)
Rantanen, Pauliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818572
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten personal trainingia ja ravintovalmennusta harjoittavan pienyritykseni Pauliina Olivia toimintaa voisi kehittää taloudellisesti kannattavammaksi etä- ja verkkovalmennuksia kehittämällä.
Pauliina Olivia on vuonna 2016 toimintansa aloittanut hyvinvointi- ja liikunta-alan toimija. Alalla on tällä hetkellä sekä suuri kysyntä että tarjonta. Valmennustyössä asiakaslähtöisintä palvelua ovat face-to-face -valmennukset, joissa asiakasta valmennetaan lähtökohtaisesti kasvotusten. Valmentaminen tapahtuu joko kuntosalilla tai muussa ympäristössä, jossa valmennuksen pystyy suorittamaan häiriöittä. Kustannustehokkaimmat palvelukeinot ovat pienryhmävalmennukset sekä etä- eli verkkovalmennukset. Palveluvalikoimassani on tällä hetkellä erilaisia etävalmennuksia ja tämän työn avulla pyrin kehittämään etävalmennuksia ja laajentamaan palveluvalikoimaani. Tämän työn tavoitteena on löytää keinoja, joiden avulla pystyisin siirtymään osa-aikaisesta yrittäjyydestä kokopäiväiseksi yrittäjäksi. Pyrin viemään yritystoimintani seuraavalle tasolle, niin ammattimaisessa mielessä kuin taloudellisestikin.
Volyymi sekä työn automatisointi tuovat helpotusta yksityisyrittäjän arkeen, kun kunnolla kerran tehdyn työn pystyy monistamaan useammalle asiakkaalle. Mutta, miten tämä toteutuu käytännössä? Miten verkkovalmennuksia voi lähteä kehittämään niin, että niistä saadaan laadukkaita sekä kustannustehokkaita? Millaisilla seikoilla verkkovalmennuk-sien arvoa ja asiakaslähtöisyyttä pystytään kehittämään? Tutkin asiaa vertailemalla erilaisia, valmiita ja tunnettuja verkkovalmennuksia, teen sähköisen asiakaskyselyn ja haastattelen liikunta- ja hyvinvointialan monitoimiyrittäjää Ari Kokkosta. Pohdin myös ylipainoa Suomessa ja sen terveysvaikutuksia sekä liitännäissairauksia. Tällä hetkellä suurin kohderyhmäni ovat laihduttajat, joiden ylipainon riskien tunnistaminen on minulle tärkeä työkalu. Tutkin, miten muut yritykset ovat toteuttaneet verkkovalmennuksensa (benchmarking) ja yritän arvioida, miten asiakkaat ovat niihin suhtautuneet. Mietin, mitä uutta pystyisin kehittämään, oppien toisten virheistä ja puutteista, minkälaisen tuotteen pystyisi monistamaan massoille ja mitä lisäosia ja tukipalveluita valmennuksiin voisi tuoda, jotta palvelun arvo nousisi ja asiakaskokemus olisi mahdollisimman laadukas. Pohdin, mikä toiminto tai palvelu olisi sellainen, joka erottuisi kilpailijoista ja tekisi Pauliina Oliviasta taloudellisesti kannattavamman. Minkälainen olisi se tuote, jonka asiakkaani haluaisivat ja miten nämä asiakkaat kohdataan sekä löydetään? Hyvä tuote ei toimi ilman oikeanlaista markkinointia, joten tutkimuksessani tutustun myös sosiaalisen median markkinointimahdollisuuksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytin kyselytutkimusta sekä henkilöhaastattelua. Näin saatiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimustuloksia. Molemmissa nousi esiin erityisen tärkeinä edullinen hinta sekä laadukas ja nopea palvelu. Keskeinen seikka on, miten isonkin volyymin tuotteesta saisi jollain tapaa yksilöllisemmän eli miten saada massatuotteestakin enemmän kuin vain massatuote. Tärkeää olikin selvittää, millä keinoin palvelun tai tuotteen monistaminen sekä automatisointi auttaisivat yrittäjää, mutta ei antaisi asiakkaalle tunnetta, että häntä ei huomioida yksilönä.
Lähteiden, haastatteluiden ja yrityksen historian tutkimisen jälkeen oli selvää, että asiakasryhmä on suhteellisen selkeä, tavoitettavissa oikeanlaisella markkinoinnilla ja laadukkaalla, uudenlaisella tuotteella tai palvelulla. Kilpailijoista on erottauduttava. Asiakkaat arvostavat edullista hintaa, mutta kaipaavat myös valmentajan osuutta valmennuksissa, vaikka kyseessä olisikin massatuote tai etävalmennus. Myös näyttöä aikaisemmista asiakkaiden onnistumisista, referensseistä, pitää olla. Liian monimutkaiset tai tiukat ohjelmat eivät ole monenkaan mieleen, vaikka alussa tuovat usein helposti tuloksia. Markkinoilla on selkeä rako, mutta tuotteen tai palvelun maaliin vieminen vaatii yrittäjältä omistautumista ja kekseliäisyyttä.
Pauliina Olivia on vuonna 2016 toimintansa aloittanut hyvinvointi- ja liikunta-alan toimija. Alalla on tällä hetkellä sekä suuri kysyntä että tarjonta. Valmennustyössä asiakaslähtöisintä palvelua ovat face-to-face -valmennukset, joissa asiakasta valmennetaan lähtökohtaisesti kasvotusten. Valmentaminen tapahtuu joko kuntosalilla tai muussa ympäristössä, jossa valmennuksen pystyy suorittamaan häiriöittä. Kustannustehokkaimmat palvelukeinot ovat pienryhmävalmennukset sekä etä- eli verkkovalmennukset. Palveluvalikoimassani on tällä hetkellä erilaisia etävalmennuksia ja tämän työn avulla pyrin kehittämään etävalmennuksia ja laajentamaan palveluvalikoimaani. Tämän työn tavoitteena on löytää keinoja, joiden avulla pystyisin siirtymään osa-aikaisesta yrittäjyydestä kokopäiväiseksi yrittäjäksi. Pyrin viemään yritystoimintani seuraavalle tasolle, niin ammattimaisessa mielessä kuin taloudellisestikin.
Volyymi sekä työn automatisointi tuovat helpotusta yksityisyrittäjän arkeen, kun kunnolla kerran tehdyn työn pystyy monistamaan useammalle asiakkaalle. Mutta, miten tämä toteutuu käytännössä? Miten verkkovalmennuksia voi lähteä kehittämään niin, että niistä saadaan laadukkaita sekä kustannustehokkaita? Millaisilla seikoilla verkkovalmennuk-sien arvoa ja asiakaslähtöisyyttä pystytään kehittämään? Tutkin asiaa vertailemalla erilaisia, valmiita ja tunnettuja verkkovalmennuksia, teen sähköisen asiakaskyselyn ja haastattelen liikunta- ja hyvinvointialan monitoimiyrittäjää Ari Kokkosta. Pohdin myös ylipainoa Suomessa ja sen terveysvaikutuksia sekä liitännäissairauksia. Tällä hetkellä suurin kohderyhmäni ovat laihduttajat, joiden ylipainon riskien tunnistaminen on minulle tärkeä työkalu. Tutkin, miten muut yritykset ovat toteuttaneet verkkovalmennuksensa (benchmarking) ja yritän arvioida, miten asiakkaat ovat niihin suhtautuneet. Mietin, mitä uutta pystyisin kehittämään, oppien toisten virheistä ja puutteista, minkälaisen tuotteen pystyisi monistamaan massoille ja mitä lisäosia ja tukipalveluita valmennuksiin voisi tuoda, jotta palvelun arvo nousisi ja asiakaskokemus olisi mahdollisimman laadukas. Pohdin, mikä toiminto tai palvelu olisi sellainen, joka erottuisi kilpailijoista ja tekisi Pauliina Oliviasta taloudellisesti kannattavamman. Minkälainen olisi se tuote, jonka asiakkaani haluaisivat ja miten nämä asiakkaat kohdataan sekä löydetään? Hyvä tuote ei toimi ilman oikeanlaista markkinointia, joten tutkimuksessani tutustun myös sosiaalisen median markkinointimahdollisuuksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytin kyselytutkimusta sekä henkilöhaastattelua. Näin saatiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimustuloksia. Molemmissa nousi esiin erityisen tärkeinä edullinen hinta sekä laadukas ja nopea palvelu. Keskeinen seikka on, miten isonkin volyymin tuotteesta saisi jollain tapaa yksilöllisemmän eli miten saada massatuotteestakin enemmän kuin vain massatuote. Tärkeää olikin selvittää, millä keinoin palvelun tai tuotteen monistaminen sekä automatisointi auttaisivat yrittäjää, mutta ei antaisi asiakkaalle tunnetta, että häntä ei huomioida yksilönä.
Lähteiden, haastatteluiden ja yrityksen historian tutkimisen jälkeen oli selvää, että asiakasryhmä on suhteellisen selkeä, tavoitettavissa oikeanlaisella markkinoinnilla ja laadukkaalla, uudenlaisella tuotteella tai palvelulla. Kilpailijoista on erottauduttava. Asiakkaat arvostavat edullista hintaa, mutta kaipaavat myös valmentajan osuutta valmennuksissa, vaikka kyseessä olisikin massatuote tai etävalmennus. Myös näyttöä aikaisemmista asiakkaiden onnistumisista, referensseistä, pitää olla. Liian monimutkaiset tai tiukat ohjelmat eivät ole monenkaan mieleen, vaikka alussa tuovat usein helposti tuloksia. Markkinoilla on selkeä rako, mutta tuotteen tai palvelun maaliin vieminen vaatii yrittäjältä omistautumista ja kekseliäisyyttä.