Kausiraportoinnin kehittäminen
Holmberg, Nelli; Kantonen, Rosa (2017)
Holmberg, Nelli
Kantonen, Rosa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantaja Yritys X:n jälleenmyyjien kvartaaliraportointia. Opinnäytetyössä kvartaaleittain eli neljännesvuosittain tapahtuvasta raportoinnista käytettiin myös verrannollista nimitystä kausiraportointi. Tavoitteena oli antaa kehitysehdotuksia Yritys X:n raportointiprosessin ja raportin sisällön uudistamista varten. Opinnäytetyön tarkoituksena ei ollut raportoida Yritys X:n kausiraportointiehdotusten implementointia, vaan antaa hyvät valmiudet kvartaaliraportoinnin kehittämiseen. Toimeksiantaja on kansainvälisen organisaation suomalainen maahantuoja.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui raportoinnin osa-alueista. Teoria käsitteli tutkimuksen kannalta tärkeimpiä osa-alueita ja keskittyi tutkimusmenetelmien lisäksi raportointiin osana laskentatointa sekä tarkensi vielä syvällisemmin raportoinnin merkitystä yrityksessä. Ensimmäinen teoreettinen pääosa-alue käsitteli tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelmien tarkastelu antoi meille tarkemmat näkymät, miten tutkimusta viedään eteenpäin kehittävällä tavalla.
Toinen teoreettinen pääosa-alue käsitteli laskentatointa, tutkimuksellemme oleellisen talousraportoinnin ollessa riippuvainen siitä. Emme kuitenkaan menneet laajoihin laskentatointen kokonaisuuksiin pintaraapaisua syvemmälle. Avasimme kuitenkin hieman muuttuvaa laskentatointa, kuten sisäisen ja ulkoisen laskentatoimen integroitumista, tutkimuksemme pyrkiessä myös yhtenäistämään yrityksen tietojärjestelmiä.
Kolmas teoreettinen pääosa-alue laajensi toiseen teoreettiseen osa-alueeseen liittyvää raportointia. Raportoinnin teoriaosuudessa käsiteltiin raportoinnin merkitystä ja porauduttiin tutkimuksen kannalta oleisimpiin eli kansainväliseen-, sidosryhmä-, kausi- ja johdon raportointiin.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kehittämistutkimuksena. Tutkimuksessa avattiin kvartaaliraportoinnin prosessia ja sisältöä. Tutkimusaineistona käytettiin yritykseltä saatuja sisäisiä raportointimateriaaleja, kuten jälleenmyyjien tuloslaskelmia. Tämän lisäksi tehtiin teemahaastatteluja Yritys X:n henkilöstölle ja sidosryhmiin kuuluville henkilöille. Haastattelujen teemat jakautuivat teoreettisen viitekehyksen pääosa-alueiden ympärille.
Tutkimuksessa ilmeni, että Yritys X:n jälleenmyyjien kvartaaliraportointiprosessi ei ole ajan tasalla eikä se täytä tarkoitustaan potentiaalinsa mukaan. Tutkimusten tulosten avulla Yritys X pystyi kehittämään kvartaaliraportointiaan nykyaikaisemmaksi ja käyttäjiään paremmin palvelevaksi. Tutkimuksessa nousi esille myös pohdinta siitä, tarvitaanko olemassa olevaa järjestelmää enää ja onko kvartaaliraportointi vanhanaikaista sekä lisäarvoa tuottamatonta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui raportoinnin osa-alueista. Teoria käsitteli tutkimuksen kannalta tärkeimpiä osa-alueita ja keskittyi tutkimusmenetelmien lisäksi raportointiin osana laskentatointa sekä tarkensi vielä syvällisemmin raportoinnin merkitystä yrityksessä. Ensimmäinen teoreettinen pääosa-alue käsitteli tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelmien tarkastelu antoi meille tarkemmat näkymät, miten tutkimusta viedään eteenpäin kehittävällä tavalla.
Toinen teoreettinen pääosa-alue käsitteli laskentatointa, tutkimuksellemme oleellisen talousraportoinnin ollessa riippuvainen siitä. Emme kuitenkaan menneet laajoihin laskentatointen kokonaisuuksiin pintaraapaisua syvemmälle. Avasimme kuitenkin hieman muuttuvaa laskentatointa, kuten sisäisen ja ulkoisen laskentatoimen integroitumista, tutkimuksemme pyrkiessä myös yhtenäistämään yrityksen tietojärjestelmiä.
Kolmas teoreettinen pääosa-alue laajensi toiseen teoreettiseen osa-alueeseen liittyvää raportointia. Raportoinnin teoriaosuudessa käsiteltiin raportoinnin merkitystä ja porauduttiin tutkimuksen kannalta oleisimpiin eli kansainväliseen-, sidosryhmä-, kausi- ja johdon raportointiin.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kehittämistutkimuksena. Tutkimuksessa avattiin kvartaaliraportoinnin prosessia ja sisältöä. Tutkimusaineistona käytettiin yritykseltä saatuja sisäisiä raportointimateriaaleja, kuten jälleenmyyjien tuloslaskelmia. Tämän lisäksi tehtiin teemahaastatteluja Yritys X:n henkilöstölle ja sidosryhmiin kuuluville henkilöille. Haastattelujen teemat jakautuivat teoreettisen viitekehyksen pääosa-alueiden ympärille.
Tutkimuksessa ilmeni, että Yritys X:n jälleenmyyjien kvartaaliraportointiprosessi ei ole ajan tasalla eikä se täytä tarkoitustaan potentiaalinsa mukaan. Tutkimusten tulosten avulla Yritys X pystyi kehittämään kvartaaliraportointiaan nykyaikaisemmaksi ja käyttäjiään paremmin palvelevaksi. Tutkimuksessa nousi esille myös pohdinta siitä, tarvitaanko olemassa olevaa järjestelmää enää ja onko kvartaaliraportointi vanhanaikaista sekä lisäarvoa tuottamatonta.