Delaktigheten för barn med funktionsnedsättning i skolan : En kvalitativ studie om elevers egna upplevelser
Lindström, Ida (2017)
Lindström, Ida
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818689
Tiivistelmä
Tutkimus toteaa, että vammaiset lapset eivät ole osallisia kaikissa itseään koskevissa asioissa ja oman arkielämän suunnittelussa. Tutkimukset osoittavat myös sen, että oikeilla menetelmillä vammaiset lapset voivat olla osallisia. Alueella tarvitaan enemmän tutkimusta, jotta saadaan laajempi osaaminen lasten osallistumisesta. Minun tutkimukseni tarkoituksena on saada lasten ääni kuulluksi ja lisätä tietoisuutta ammattilaisten keskuudessa lasten osallistumisesta. Tutkimukseni on rajoitettu osallistumiseen koulussa. Teorianani toimii sosiaalipedagogiikka. Kysymykseni ovat: Miten osallisuus näkyy koulussa lapsilähtöisesti? Miten KESY edistää lasten osallisuutta koulussa? Teen kvalitatiivisen tutkimuksen haastattelemalla lapsia Ruskis- koulussa. Haastatteluissa käytän KESY- materiaalia (keskustelua symbolien avulla). KESY on kehitetty yhteistyöhankkeena, joka perustuu monitieteellisiin materiaaleihin ja vaihtoehtoiseen sekä täydentävään kommunikointiin. Omat havaintoni osoittavat samoin kuin tutkimukset osoittavat, että vammaiset lapset eivät ole osallisia kaikilla elämänalueillaan. Tulokset osoittavat myös, että KESY voi edistää osallistumista koulussa. Lasten ja minun näkemykset SASY- materiaalista olivat melko samankaltaiset; materiaali auttaa lapsia kertomaan ja se vahvistaa osallistumista, kun lapsi ohjaa keskustelua.