Kultaliike X osto- ja kulutuskäyttäytyminen
Mattila, Mia-Mari (2017)
Mattila, Mia-Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kultaliike X kanta-asiakkaiden osto–ja kuluttamiskäyttäytymistä verkkopohjaisella kyselytutkimuksella. Työn tavoitteena oli saada laadullisen tutkimuksen avulla kattava tieto kanta-asiakkaan mielikuvasta yritystä kohtaan sekä saada kirjallisesti asiakkaalta tietoa heidän toiveistaan ja ajatuksistaan.
Kyselytutkimuksen toimeksiantajana toimi Kultaliike X. Tutkimukseen vastanneet henkilöt olivat satunnainen otos Kultaliike X kanta-asiakkaista.
Tutkimus toteutettiin Kultaliike X toimeksiantona, kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tuhansille Kultaliike X kanta-asiakkaille lähetettiin verkkopohjainen kyselytutkimus sähköpostitse. Osto– ja kuluttamiskäyttäytymiskyselyyn vastasi yhteensä 1437 mies–ja naisvastaajaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui Kultaliike X yhteyshenkilöiltä kerätyistä tiedoista sekä asiakkaan palvelukokemuksesta ja markkinointikanavista.
Kyselytutkimuksessa selvisi, mistä vastanneet kuluttajat, eli kanta-asiakkaat ostavat tuotteensa ja mistä heidät parhaiten tavoittaa. Suurin osa vastanneista kertoi ostavansa kivijalkamyymälöistä tuotteita ja heidät tavoittaa uutiskirjeellä. Nämä tiedot ovat erittäin tärkeitä tietoja yritykselle, jotta tuotevalikoima ja markkinointikanavat vastaavat kuluttajien, kanta—asiakkaiden tarpeita.
Kyselytutkimuksen toimeksiantajana toimi Kultaliike X. Tutkimukseen vastanneet henkilöt olivat satunnainen otos Kultaliike X kanta-asiakkaista.
Tutkimus toteutettiin Kultaliike X toimeksiantona, kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tuhansille Kultaliike X kanta-asiakkaille lähetettiin verkkopohjainen kyselytutkimus sähköpostitse. Osto– ja kuluttamiskäyttäytymiskyselyyn vastasi yhteensä 1437 mies–ja naisvastaajaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui Kultaliike X yhteyshenkilöiltä kerätyistä tiedoista sekä asiakkaan palvelukokemuksesta ja markkinointikanavista.
Kyselytutkimuksessa selvisi, mistä vastanneet kuluttajat, eli kanta-asiakkaat ostavat tuotteensa ja mistä heidät parhaiten tavoittaa. Suurin osa vastanneista kertoi ostavansa kivijalkamyymälöistä tuotteita ja heidät tavoittaa uutiskirjeellä. Nämä tiedot ovat erittäin tärkeitä tietoja yritykselle, jotta tuotevalikoima ja markkinointikanavat vastaavat kuluttajien, kanta—asiakkaiden tarpeita.