"Täällä sinua ei tuomitse kukaan" : yhteisöllisyyden kokemuksia musiikkiluokalla
Niemelä, Emmi (2017)
Niemelä, Emmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918731
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää musiikkiluokan yhteisöllisyyttä lisääviä tekijöitä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä erään keskisuuren kaupungin koulun kahdeksannen luokka-asteen musiikkiluokan sekä koulun henkilökunnan kanssa.
Aineisto hankittiin hyödyntämällä MAPOLIS-menetelmää. Menetelmästä käytettiin sen kahta ensimmäistä osiota, karttaharjoitusta sekä haastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin yhtätoista (11) luokan oppilasta. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja, jotka äänitettiin, litteroitiin, ja litteroitu aineisto analysoitiin värikoodien ja teemoittelun avulla. Aineistoa täydennettiin Laulunloihtijat-menetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen teoriatausta käsittelee ryhmää, ryhmäilmiöitä, yhteisöl-lisyyttä ja yhteisöä sekä pyrkii määrittelemään niitä.
Tutkimusaineistosta nousi selkeästi esiin musiikkiluokan tuoman ryhmän pysyvyyden merkitys. Luokan kokoonpano oli pysynyt lähes samankaltaisena kolmannelta luokka-asteelta saakka. Tämän kuvattiin mahdollistaneen hyvän yhteishengen muodostumisen sekä syvällisemmän tuntemuksen ryhmän jäsenten välillä.
Johtopäätöksenä voidaan esittää, että musiikkiluokalla on suuri vaikutus yhteisöllisyyden esiintymiseen koululuokassa. Havaintona on myös, että tietynlaiset henkilöt hakevat ja tulevat valituiksi musiikkiluokalle. Jäsenten välillä on yhteistä ainakin musiikillinen kyvykkyys, mutta kiinnostus musiikkia kohtaan on myös tavallista.
Aineisto hankittiin hyödyntämällä MAPOLIS-menetelmää. Menetelmästä käytettiin sen kahta ensimmäistä osiota, karttaharjoitusta sekä haastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin yhtätoista (11) luokan oppilasta. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja, jotka äänitettiin, litteroitiin, ja litteroitu aineisto analysoitiin värikoodien ja teemoittelun avulla. Aineistoa täydennettiin Laulunloihtijat-menetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen teoriatausta käsittelee ryhmää, ryhmäilmiöitä, yhteisöl-lisyyttä ja yhteisöä sekä pyrkii määrittelemään niitä.
Tutkimusaineistosta nousi selkeästi esiin musiikkiluokan tuoman ryhmän pysyvyyden merkitys. Luokan kokoonpano oli pysynyt lähes samankaltaisena kolmannelta luokka-asteelta saakka. Tämän kuvattiin mahdollistaneen hyvän yhteishengen muodostumisen sekä syvällisemmän tuntemuksen ryhmän jäsenten välillä.
Johtopäätöksenä voidaan esittää, että musiikkiluokalla on suuri vaikutus yhteisöllisyyden esiintymiseen koululuokassa. Havaintona on myös, että tietynlaiset henkilöt hakevat ja tulevat valituiksi musiikkiluokalle. Jäsenten välillä on yhteistä ainakin musiikillinen kyvykkyys, mutta kiinnostus musiikkia kohtaan on myös tavallista.