Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen yrityksessä - Elämyslahjat Oy
Ikävalko, Inka (2017)
Ikävalko, Inka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918762
Tiivistelmä
Yritykset ovat havahtuneet viime vuosien aikana vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuuteen erityisesti sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajamarkkinointi on yksi sisältömarkkinoinnin muo-doista, jonka avulla yritykset voivat tavoittaa pienempiä kohderyhmiä tehokkaasti vaikutta-jien avulla. Vaikuttajat, eli sosiaalisen median ja sisällöntuotannon ammattilaiset, luovat koh-dennettua mainontaa oikeille kohderyhmille, joita sisältö oikeasti kiinnostaa. Erityisesti Y-sukupolvi eli vuosien 1980–2000 välillä syntyneet milleniaalit toimivat ja ajattelevat sosiaali-sen median sykkeessä, joten heille tämä vaikuttajamarkkinointi toimii.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä vaikuttajamarkkinointi on ja kuinka sitä voidaan hyödyntää tehokkaasti sosiaalisessa mediassa osana yrityksen muuta markki-nointia. Tavoitteena on saada selkeä käsitys vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä vai-heittain. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Elämyslahjat Oy, jolle toteutetaan strategia-suunnitelma vaikuttajamarkkinoinnin käyttöön. Opinnäytetyön idea sai alkunsa työharjoitte-lustani Elämyslahjoilla, jossa tein itse vaikuttajamarkkinointia ja huomasin konkreettisesti yrityksen ongelmakohtia sen hyödyntämisessä.
Opinnäytetyö on produkti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan Elämyslahjoille strategiasuunni-telma tehokkaan ja toimivan vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämiseen. Relevantin tiedon saamiseksi strategiasuunnitelmaa varten toteutettiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatelta-vien joukko koostui 13:sta 20–37 –vuotiaasta henkilöstä jotka käyttävät aktiivisesti sosiaali-sen median kanavia. Materiaalia produktiin saatiin myös kirja- ja internetlähteistä.
Työ toteutettiin syksyllä 2017. Elämyslahjat on tehnyt vaikuttajamarkkinointia jo aiemmin-kin, mutta vaihtelevin lopputuloksin. Tarkoituksena on saada strategiasuunnitelman avulla kaikista yhteistöistä menestyviä ja tuotteliaita.
Opinnäytetyön avulla selviää, että vaikuttajamarkkinointi nähdään positiivisena markkinoin-timuotona. Vaikuttajien ja seuraajien välinen luottamussuhde toimii markkinoidessa, jos vai-kuttajan ja yrityksen arvot ovat yhtenäiset, yhteistyö on aitoa ja luotettavaa sekä oikeille kohderyhmille kohdennettua. Vaikuttajamarkkinointi voi toimia hyvin myös elämysten markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa kunhan sisällöt, kohderyhmät sekä vaikuttajat on valittu oikein.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä vaikuttajamarkkinointi on ja kuinka sitä voidaan hyödyntää tehokkaasti sosiaalisessa mediassa osana yrityksen muuta markki-nointia. Tavoitteena on saada selkeä käsitys vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä vai-heittain. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Elämyslahjat Oy, jolle toteutetaan strategia-suunnitelma vaikuttajamarkkinoinnin käyttöön. Opinnäytetyön idea sai alkunsa työharjoitte-lustani Elämyslahjoilla, jossa tein itse vaikuttajamarkkinointia ja huomasin konkreettisesti yrityksen ongelmakohtia sen hyödyntämisessä.
Opinnäytetyö on produkti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan Elämyslahjoille strategiasuunni-telma tehokkaan ja toimivan vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämiseen. Relevantin tiedon saamiseksi strategiasuunnitelmaa varten toteutettiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatelta-vien joukko koostui 13:sta 20–37 –vuotiaasta henkilöstä jotka käyttävät aktiivisesti sosiaali-sen median kanavia. Materiaalia produktiin saatiin myös kirja- ja internetlähteistä.
Työ toteutettiin syksyllä 2017. Elämyslahjat on tehnyt vaikuttajamarkkinointia jo aiemmin-kin, mutta vaihtelevin lopputuloksin. Tarkoituksena on saada strategiasuunnitelman avulla kaikista yhteistöistä menestyviä ja tuotteliaita.
Opinnäytetyön avulla selviää, että vaikuttajamarkkinointi nähdään positiivisena markkinoin-timuotona. Vaikuttajien ja seuraajien välinen luottamussuhde toimii markkinoidessa, jos vai-kuttajan ja yrityksen arvot ovat yhtenäiset, yhteistyö on aitoa ja luotettavaa sekä oikeille kohderyhmille kohdennettua. Vaikuttajamarkkinointi voi toimia hyvin myös elämysten markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa kunhan sisällöt, kohderyhmät sekä vaikuttajat on valittu oikein.