Hur utveckla Vasa hamn? : Case: Oy Blomberg Stevedoring Ab
Åback, Lina (2017)
Åback, Lina
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918748
Tiivistelmä
Tänä päivänä vienti ja tuonti muodostavat oleellisen osan maan talouskasvusta. Logistiikkaketjussa ahtaajatoiminnalla on tärkeä rooli. Merikuljetus lakkaisi toimimasta ilman ahtaajia. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten Vaasan sataman toimintaa voitaisi kehittää ahtaajien liiketoimintaa silmällä pitäen. Toimeksiantaja on satamaoperaattori Oy Blomberg Stevedoring Ab Vaasassa.
Opinnäytetyö on jaettu teoria-, empiiri- sekä tulososioihin. Teoriaosuudessa käsitellään kaikki olennainen tieto koskien merikuljetuksia ja laivatilastoja Suomessa sekä Ruotsissa. Lisäksi esitellään viisi eri satamaoperaattoria, jotka empiirisessä osiossa vertaillaan. Menetelmäksi on valittu henkilökohtainen haastattelu. Haastateltavina on ollut alan ammattilaisia. Lisäksi on satamaoperaattoreille tehty kyselytutkimus. Näitä vastauksia on verrattu keskenään. Tulososiossa analysoidaan sekä kyselyn vastauksia, että henkilökohtaisia haastatteluita. Tuloksista on myös tehty yhteenveto.
Opinnäytetyön pohjalta voidaan tehdä johtopäätös, että Vaasan kaupungilla on hyvä satama ja on loistava satamaoperaattori. Tasaisempi linjaliikenne Eurooppaan voisi edistää sataman kasvua. Riittävä määrä sitoutuneita toimijoita on vaikea saada koottua, jotta viikoittainen tavaramäärä olisi taattu. Investoinnit satamaoperaattorin ja satamayhtiön puolelta mahdollistaisi satama-alueen laajentamisen sekä paremman RoRo-rampin. Tämä ei kuitenkaan ole suurin ongelma Vaasan sataman kehityksen kannalta. Satamaoperaattori tekee harvoin mitään ainutlaatuista, kaikki operaattorit tekevät samaa lastaamisen ja purkamisen työtä. Tästä syystä on vaikea osoittaa, mitä satamaoperaattori voisi tehdä paremmin verrattuna muihin toimijoihin.
Opinnäytetyö on jaettu teoria-, empiiri- sekä tulososioihin. Teoriaosuudessa käsitellään kaikki olennainen tieto koskien merikuljetuksia ja laivatilastoja Suomessa sekä Ruotsissa. Lisäksi esitellään viisi eri satamaoperaattoria, jotka empiirisessä osiossa vertaillaan. Menetelmäksi on valittu henkilökohtainen haastattelu. Haastateltavina on ollut alan ammattilaisia. Lisäksi on satamaoperaattoreille tehty kyselytutkimus. Näitä vastauksia on verrattu keskenään. Tulososiossa analysoidaan sekä kyselyn vastauksia, että henkilökohtaisia haastatteluita. Tuloksista on myös tehty yhteenveto.
Opinnäytetyön pohjalta voidaan tehdä johtopäätös, että Vaasan kaupungilla on hyvä satama ja on loistava satamaoperaattori. Tasaisempi linjaliikenne Eurooppaan voisi edistää sataman kasvua. Riittävä määrä sitoutuneita toimijoita on vaikea saada koottua, jotta viikoittainen tavaramäärä olisi taattu. Investoinnit satamaoperaattorin ja satamayhtiön puolelta mahdollistaisi satama-alueen laajentamisen sekä paremman RoRo-rampin. Tämä ei kuitenkaan ole suurin ongelma Vaasan sataman kehityksen kannalta. Satamaoperaattori tekee harvoin mitään ainutlaatuista, kaikki operaattorit tekevät samaa lastaamisen ja purkamisen työtä. Tästä syystä on vaikea osoittaa, mitä satamaoperaattori voisi tehdä paremmin verrattuna muihin toimijoihin.