Perhetyö vastaanottokeskuksessa
Varonen, Senja (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918728
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia perhetyötä vastaanottokeskuksessa. Tarkoituksena oli määritellä perhetyöntekijän roolia Tampereen vastaanottokeskuksessa sekä löytää kehitettäviä kohteita. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen vastaanottokeskuksen kanssa, jossa perhetyön tekeminen oli juuri aloitettu.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla Tampereen vastaanottokeskuksen työntekijöitä sekä yhtä turvapaikanhakijaperhettä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, ja haastattelurungot olivat erilliset työntekijöille ja turvapaikanhakijaperheelle. Haastattelujen vastaukset litteroitiin ja niiden analysoimisessa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tuloksissa nousi esille, että perhetyöntekijän toivotaan olevan perheiden ja erityisesti lasten ääni. Vastauksissa korostui selvästi ennaltaehkäisyn merkitys, ja havainnoinnin ja asioista tiedottamisen koettiin kuuluvan perhetyöntekijän tärkeimpiin tehtäviin. Perhetyöntekijän toimiston toivottiin olevan sellainen paikka, johon asiakkaat voivat tulla juttelemaan pienimmistäkin arkipäivän asioista. Perhetyön palvelut olisivat ikään kuin matalan kynnyksen palveluita, joiden tarkoituksena on ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä ja kehittää perheiden oloa vastaanottokeskuksessa miellyttävämmäksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla Tampereen vastaanottokeskuksen työntekijöitä sekä yhtä turvapaikanhakijaperhettä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, ja haastattelurungot olivat erilliset työntekijöille ja turvapaikanhakijaperheelle. Haastattelujen vastaukset litteroitiin ja niiden analysoimisessa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tuloksissa nousi esille, että perhetyöntekijän toivotaan olevan perheiden ja erityisesti lasten ääni. Vastauksissa korostui selvästi ennaltaehkäisyn merkitys, ja havainnoinnin ja asioista tiedottamisen koettiin kuuluvan perhetyöntekijän tärkeimpiin tehtäviin. Perhetyöntekijän toimiston toivottiin olevan sellainen paikka, johon asiakkaat voivat tulla juttelemaan pienimmistäkin arkipäivän asioista. Perhetyön palvelut olisivat ikään kuin matalan kynnyksen palveluita, joiden tarkoituksena on ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä ja kehittää perheiden oloa vastaanottokeskuksessa miellyttävämmäksi.