Perioperatiivisen harjoittelujakson opas hoitotyön opiskelijoille
Länts, Jaana; Salonen, Kaisa (2017)
Länts, Jaana
Salonen, Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918765
Tiivistelmä
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu eli ohjattu harjoittelu on tavoitteellinen oppimismenetelmä ja -tapa koulussa suoritettujen teoriaopintojen lisäksi. Sen tarkoituksena on mahdollistaa opiskelijalle käytännön taitojen harjoitteleminen aidossa työympäristössä ja olosuhteissa. Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on lisätä opiskelijoiden osaamista ja tukea heidän ammatillista kasvuaan opiskeluiden aikana. Sen toteutumiseksi on kehitetty erilaisia laatuvaatimuksia ja -kriteereitä harjoitteluun osallistuville henkilöille.
Perioperatiivisten sairaanhoitajien asiantuntijuutta ja ammatillista perusosaamista aletaan rakentaa jo ammattikorkeakoulussa. Ammattikorkeakoulun tehtävänä on antaa perioperatiivisen sairaanhoitajan asiantuntijatehtäviin valmistavaa opetusta. Perioperatiivisen harjoittelujakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija perioperatiivisen sairaanhoitajan keskeisiin työtehtäviin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille perioperatiivisen harjoittelujakson opas. Opas keskittyy keskivaiheen opintoihin liittyvään perioperatiiviseen harjoittelujaksoon, olettaen että opiskelija on käynyt perioperatiivisen hoitotyön teoriaopinnot ja menossa ensimmäistä kertaa perioperatiiviseen harjoitteluun. Oppaan tarkoituksena on tuoda perioperatiivisen hoitotyön harjoittelujakson keskeisimmät asiat helposti saataville ja tukea ammatillisia teoriaopintoja harjoittelujakson aikana. Lisäksi oppaan tarkoituksena on tukea opiskelijan oppimista harjoittelujakson aikana ja tutustuttaa opiskelija perioperatiiviseen hoitotyöhön sekä sen käytänteisiin.
Perioperatiivisen harjoittelujakson oppaaseen koottiin harjoittelun toteuttamisen kannalta keskeisempiä asioita, harjoittelujakson tavoitteita sekä niitä tietoja ja taitoja, joita opiskelijan on mahdollista oppia harjoittelujaksolla. Lisäksi oppaaseen koottiin asioita, joita opiskelijan on otettava huomioon ennen harjoittelujaksoa. Opas sisältää myös anestesiasairaanhoitajan, instrumentoivan sairaanhoitajan ja valvovan sairaanhoitajan työn kannalta oleellista tietoa esimerkiksi työympäristöstä, hoitovalmisteluista, aseptiikasta ja turvallisuudesta sekä dokumentoinnista ja tiimityöskentelystä.
Perioperatiivisten sairaanhoitajien asiantuntijuutta ja ammatillista perusosaamista aletaan rakentaa jo ammattikorkeakoulussa. Ammattikorkeakoulun tehtävänä on antaa perioperatiivisen sairaanhoitajan asiantuntijatehtäviin valmistavaa opetusta. Perioperatiivisen harjoittelujakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija perioperatiivisen sairaanhoitajan keskeisiin työtehtäviin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille perioperatiivisen harjoittelujakson opas. Opas keskittyy keskivaiheen opintoihin liittyvään perioperatiiviseen harjoittelujaksoon, olettaen että opiskelija on käynyt perioperatiivisen hoitotyön teoriaopinnot ja menossa ensimmäistä kertaa perioperatiiviseen harjoitteluun. Oppaan tarkoituksena on tuoda perioperatiivisen hoitotyön harjoittelujakson keskeisimmät asiat helposti saataville ja tukea ammatillisia teoriaopintoja harjoittelujakson aikana. Lisäksi oppaan tarkoituksena on tukea opiskelijan oppimista harjoittelujakson aikana ja tutustuttaa opiskelija perioperatiiviseen hoitotyöhön sekä sen käytänteisiin.
Perioperatiivisen harjoittelujakson oppaaseen koottiin harjoittelun toteuttamisen kannalta keskeisempiä asioita, harjoittelujakson tavoitteita sekä niitä tietoja ja taitoja, joita opiskelijan on mahdollista oppia harjoittelujaksolla. Lisäksi oppaaseen koottiin asioita, joita opiskelijan on otettava huomioon ennen harjoittelujaksoa. Opas sisältää myös anestesiasairaanhoitajan, instrumentoivan sairaanhoitajan ja valvovan sairaanhoitajan työn kannalta oleellista tietoa esimerkiksi työympäristöstä, hoitovalmisteluista, aseptiikasta ja turvallisuudesta sekä dokumentoinnista ja tiimityöskentelystä.