Markkinointiviestintäsuunnitelma pH kolme Oy:lle
Hämäläinen, Juuso; Venäläinen, Joonas (2010)
Hämäläinen, Juuso
Venäläinen, Joonas
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078273
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma pH kolme Oy:lle. pH kolme on Lahdessa toimiva ohjelmistotuotantoa ja digitaalista mediaa tarjoava yritys. Yritys on perustettu vuonna 2002 ja se työllistää tällä hetkellä viisi henkilöä. Yritys on tähän mennessä toiminut ainoastaan kotimaassa, pääasiassa Lahden alueella. pH kolmella on suunnitelmissa lähteä kansainvälisille markkinoille, joten tästäkin syystä markkinointiviestintää on kehitettävä.
Tutkimusongelmanamme on, kuinka pH kolmen tulisi kehittää markkinointiviestintäänsä ja mikä on sen markkinointiviestinnän nykytila. Tavoitteenamme oli löytää pH kolmen kannalta realistisimmat ja tehokkaimmat markkinointiviestinnän kehitysideat. Tavoitteeseen päästäksemme haastattelimme pH kolmen toimitusjohtajaa ja muutamia asiakkaita sekä tutkimme yrityksen aikaisempaa markkinointiviestintämateriaalia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla sähköpostikyselyllä. Tutkimusmenetelmänä käytimme kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, lukuun ottamatta yhtä kvantitatiivista haastattelukysymystä.
Pienimuotoisesta asiakaskyselystämme ilmeni, että pH kolmen markkinointiviestintä kaipaa paljon kehittämistä. Tämä oli myös yrityksen toimitusjohtajan mielipide ja se oli nähtävissä myös yrityksen aiemmasta markkinointiviestinnästä. pH kolmen asiakkaat toivovat esimerkiksi lisämateriaalia verkkosivuille ja useampia myyntikäyntejä. Verkkosivujen kehittäminen onkin tässä tapauksessa erittäin tärkeää, koska pH kolme toimii IT -alalla. Tämän lisäksi yritys voisi parantaa markkinointiviestintäänsä mm. messuosallistumisilla, laajennetulla sponsoritoiminnalla ja ammattilehtimainonnalla. Opinnäytetyömme lopputuloksena syntyi useita konkreettisia markkinointiviestinnän kehitysehdotuksia sekä kotimaiseen että kansainväliseen toimintaan.
Tutkimusongelmanamme on, kuinka pH kolmen tulisi kehittää markkinointiviestintäänsä ja mikä on sen markkinointiviestinnän nykytila. Tavoitteenamme oli löytää pH kolmen kannalta realistisimmat ja tehokkaimmat markkinointiviestinnän kehitysideat. Tavoitteeseen päästäksemme haastattelimme pH kolmen toimitusjohtajaa ja muutamia asiakkaita sekä tutkimme yrityksen aikaisempaa markkinointiviestintämateriaalia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla sähköpostikyselyllä. Tutkimusmenetelmänä käytimme kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, lukuun ottamatta yhtä kvantitatiivista haastattelukysymystä.
Pienimuotoisesta asiakaskyselystämme ilmeni, että pH kolmen markkinointiviestintä kaipaa paljon kehittämistä. Tämä oli myös yrityksen toimitusjohtajan mielipide ja se oli nähtävissä myös yrityksen aiemmasta markkinointiviestinnästä. pH kolmen asiakkaat toivovat esimerkiksi lisämateriaalia verkkosivuille ja useampia myyntikäyntejä. Verkkosivujen kehittäminen onkin tässä tapauksessa erittäin tärkeää, koska pH kolme toimii IT -alalla. Tämän lisäksi yritys voisi parantaa markkinointiviestintäänsä mm. messuosallistumisilla, laajennetulla sponsoritoiminnalla ja ammattilehtimainonnalla. Opinnäytetyömme lopputuloksena syntyi useita konkreettisia markkinointiviestinnän kehitysehdotuksia sekä kotimaiseen että kansainväliseen toimintaan.