Balanced Scorecard strategiakartan pohjalta Yritys X:n myyntiosastolle
Lahtinen, Sonja (2017)
Lahtinen, Sonja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tasapainotettu tuloskortti ja sen laati-minen kohdeorganisaatiolle. Opinnäytetyön tavoitteisiin kuului visuaalisesti helppolukuisen Balanced Scorecard -pohjan laatiminen strategiakartan pohjalta kohdeorganisaation myyntipuolelle. Mittaristoon valittiin myös sopivat tavoitearvot.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriaosuudesta, käytännön osuudesta sekä yhteenvedosta. Työn teoriaosuus käsittelee tasapainotettuja mittaristoja, toimialan näkökulmia sekä kriittisiä menestystekijöitä. Teoriaosuus alkaa tasapainotetun mittariston laadinnan läpikäynnistä. Mittaristoja käsittelevissä kappaleissa käsitellään mittareiden määriä, niiden tasapainottamista sekä niiden käyttöä osana strategiaa.
Opinnäytetyön käytännönosuus muodostuu kohdeorganisaation myyntipuolelle laadittavista strategiakartasta ja Balanced Scorecard -kokonaisuudesta. Ensiksi käydään läpi myyntipuolen visiota ja siihen pohjautuvaa strategiaa sekä organisaatioon kohdistuvia riskejä. Sen jälkeen kohdeorganisaatiolle luodaan opiskelijan ehdotus strategiakartasta.
Tämä on kvalitatiivinen opinnäytetyö, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia sekä teemahaastattelua. Tutkimuksen kohdeorganisaationa on Yritys X. Haastattelut käsittelivät jo olemassa olevia mittareita sekä myynnin parissa työskentelevän henkilön omia ajatuksia tärkeimmistä mittauksen kohteista. Opinnäytetyön lopusta löytyvät tutkimuksen johtopäätökset sekä työn yhteenveto. Kehittämistyön pyrkimyksenä ja tuloksena saatiin aikaiseksi strateginen apuväline organisaation käyttöön.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriaosuudesta, käytännön osuudesta sekä yhteenvedosta. Työn teoriaosuus käsittelee tasapainotettuja mittaristoja, toimialan näkökulmia sekä kriittisiä menestystekijöitä. Teoriaosuus alkaa tasapainotetun mittariston laadinnan läpikäynnistä. Mittaristoja käsittelevissä kappaleissa käsitellään mittareiden määriä, niiden tasapainottamista sekä niiden käyttöä osana strategiaa.
Opinnäytetyön käytännönosuus muodostuu kohdeorganisaation myyntipuolelle laadittavista strategiakartasta ja Balanced Scorecard -kokonaisuudesta. Ensiksi käydään läpi myyntipuolen visiota ja siihen pohjautuvaa strategiaa sekä organisaatioon kohdistuvia riskejä. Sen jälkeen kohdeorganisaatiolle luodaan opiskelijan ehdotus strategiakartasta.
Tämä on kvalitatiivinen opinnäytetyö, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia sekä teemahaastattelua. Tutkimuksen kohdeorganisaationa on Yritys X. Haastattelut käsittelivät jo olemassa olevia mittareita sekä myynnin parissa työskentelevän henkilön omia ajatuksia tärkeimmistä mittauksen kohteista. Opinnäytetyön lopusta löytyvät tutkimuksen johtopäätökset sekä työn yhteenveto. Kehittämistyön pyrkimyksenä ja tuloksena saatiin aikaiseksi strateginen apuväline organisaation käyttöön.