Hevosen voimaannuttava vaikutus : Sosiaalipedagoginen hevostoiminta lastensuojelun 8-10-vuotiaille lapsille laadullisen tutkimuksen ja havainnoinnin näkökulmasta
Tikkanen, Tia (2017)
Tikkanen, Tia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918829
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalipedagogisen hevostoiminnan vaikuttavuutta
lastensuojelun 8-10-vuotiaille lapsille. Tutkimus oli työelämälähtöinen ja sen toimeksiantaja oli Espoon kaupungin liikunta- ja nuorisopalvelut. Tutkimuksen kohderyhmä koostui viidestä kouluikäisestä lapsesta, jotka etsittiin yhdessä lastensuojelun kanssa. Lapsilla
oli keskittymisvaikeuksia, ylivilkkautta, kielellisiä ongelmia sekä vaikeuksia osallistua ryhmätoimintaan.
Tutkimus suoritettiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisesti haastattelujen muodossa. Tutkimuksessa
haastateltiin yhteensä 11 henkilöä, joista viisi oli lapsia, kaksi pääohjaajaa ja loput lapsien huoltajia. Aineistonhankintamenetelmänä tutkimuksessa käytettiin haastattelujen lisäksi havainnointia lasten sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan osallistumisen aikana.
Kurssikertoja oli yhteensä kahdeksan ja toimintaa videoitiin sisältöanalyysia varten. Lisäksi kirjotettiin tutkimuspäiväkirjaa kurssikertojen ajan, jota hyödynnettiin tulosten tulkitsemisessa.
Tutkimus osoitti, että sosiaalipedagoginen hevostoiminta on kouluikäiselle lastensuojelun asiakkaalle hyvä tukimuoto. Toiminta vahvistaa lapsen itsetuntoa ja osallisuutta, sekä tukee lapsen sosiaalisia taitoja. Toimintaan osallistuminen antaa asiakkaalle vahvistavia kokemuksia, jotka kantavat pitkälle ja auttavat osaltaan jopa syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä. Hevosen mukana olo toiminnassa antoi lapselle kanavan omien tunteiden käsittelyyn ja vahvuuksien löytämiseen. Tutkimustulosten perusteella sosiaalipedagogiikan peruselementit, toiminnallisuus, yhteisöllisyys ja elämyksellisyys toimivat lastensuojelun asiakasta voimauttavana ja kuntouttavana tekijänä.
Sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta sekä eläinavusteisesta sosiaalityöstä tulisi saada
enemmän tietoa. Pidempikestoisella toiminnalla voidaan ennaltaehkäistä riskiryhmässä olevien lastensuojelun asiakkaiden syrjäytymistä. Syventäviä tutkimuksia sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta tarvitaan nimenomaan vaikuttavuuden osalta.
Tämän tutkimuksen perusteella Espoon liikunta- ja nuorisopalveluiden sosiaalipedagoginen hevostoiminnan kurssi todettiin toimivaksi. Tutkimuksen avulla lähdetään edistämään lastensuojeluasiakkaiden parissa työskentelevien ammattilaisten tietoutta toiminnan määrittelystä ja tehostaa siten mahdollisuuksia kehittää sosiaalityöntekijöiden sekä hevostoiminnan ohjaajien välistä yhteistyötä. Verkostoitumisen avulla saadaan paremmin tuettua lapsia kurssin jälkeenkin.
lastensuojelun 8-10-vuotiaille lapsille. Tutkimus oli työelämälähtöinen ja sen toimeksiantaja oli Espoon kaupungin liikunta- ja nuorisopalvelut. Tutkimuksen kohderyhmä koostui viidestä kouluikäisestä lapsesta, jotka etsittiin yhdessä lastensuojelun kanssa. Lapsilla
oli keskittymisvaikeuksia, ylivilkkautta, kielellisiä ongelmia sekä vaikeuksia osallistua ryhmätoimintaan.
Tutkimus suoritettiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisesti haastattelujen muodossa. Tutkimuksessa
haastateltiin yhteensä 11 henkilöä, joista viisi oli lapsia, kaksi pääohjaajaa ja loput lapsien huoltajia. Aineistonhankintamenetelmänä tutkimuksessa käytettiin haastattelujen lisäksi havainnointia lasten sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan osallistumisen aikana.
Kurssikertoja oli yhteensä kahdeksan ja toimintaa videoitiin sisältöanalyysia varten. Lisäksi kirjotettiin tutkimuspäiväkirjaa kurssikertojen ajan, jota hyödynnettiin tulosten tulkitsemisessa.
Tutkimus osoitti, että sosiaalipedagoginen hevostoiminta on kouluikäiselle lastensuojelun asiakkaalle hyvä tukimuoto. Toiminta vahvistaa lapsen itsetuntoa ja osallisuutta, sekä tukee lapsen sosiaalisia taitoja. Toimintaan osallistuminen antaa asiakkaalle vahvistavia kokemuksia, jotka kantavat pitkälle ja auttavat osaltaan jopa syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä. Hevosen mukana olo toiminnassa antoi lapselle kanavan omien tunteiden käsittelyyn ja vahvuuksien löytämiseen. Tutkimustulosten perusteella sosiaalipedagogiikan peruselementit, toiminnallisuus, yhteisöllisyys ja elämyksellisyys toimivat lastensuojelun asiakasta voimauttavana ja kuntouttavana tekijänä.
Sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta sekä eläinavusteisesta sosiaalityöstä tulisi saada
enemmän tietoa. Pidempikestoisella toiminnalla voidaan ennaltaehkäistä riskiryhmässä olevien lastensuojelun asiakkaiden syrjäytymistä. Syventäviä tutkimuksia sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta tarvitaan nimenomaan vaikuttavuuden osalta.
Tämän tutkimuksen perusteella Espoon liikunta- ja nuorisopalveluiden sosiaalipedagoginen hevostoiminnan kurssi todettiin toimivaksi. Tutkimuksen avulla lähdetään edistämään lastensuojeluasiakkaiden parissa työskentelevien ammattilaisten tietoutta toiminnan määrittelystä ja tehostaa siten mahdollisuuksia kehittää sosiaalityöntekijöiden sekä hevostoiminnan ohjaajien välistä yhteistyötä. Verkostoitumisen avulla saadaan paremmin tuettua lapsia kurssin jälkeenkin.