Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kuvionuotitus varhaiskasvatuksessa

Savolainen, Aki (2017)

 
Avaa tiedosto
Savolainen_Aki.pdf (579.9Kt)
Lataukset: 


Savolainen, Aki
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918845
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin kuvionuotituksen käyttömahdollisuuksia päiväkotiympäristössä. Kuvionuotituksella tarkoitetaan perinteisen notaation korvaamista eri kuvioiden ja värien avulla. Värit kertovat sävelen (punainen C, ruskea D, harmaa E, sininen F, musta G, keltainen A, vihreä H) ja kuviot kertovat oktaavialan (vinoristi C, neliö c, ympyrä c1, kolmio c2). Kuvionuoteista saa täysin saman informaation kuin perinteisistä nuoteista, mutta niistä on helpompi aloittaa soittaminen ilman aiempaa teoriapohjaa. Kuvionuotitus on kehitetty vammaistyöhön, mutta se soveltuu hyvin myös muille osa-alueille.

Tutkimus toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena Kotkassa Meripirtin päiväkodissa tammi-helmikuussa 2015. Tutkimus koostui kolmesta kuvionuotitushetkestä, jotka järjestettiin kahden viikon välein perjantaisin päiväkodin musiikkihetkien sijasta. Musiikkihetkien lapsimäärät vaihtelivat 13 ja 22 lapsen välillä. Tutkimus järjestettiin tarkoituksella suurilla lapsimäärillä, jotta sen konkreettinen toimivuus päiväkotien suurissa lapsiryhmissä tulisi näkyväksi. Tutkimuksessa oli mukana 3–
5-vuotiaita lapsia.

Tutkimus käsittelee kuvionuotitusmenetelmän luomia mahdollisuuksia, opettajuuden haasteita sekä käytännön toimivuutta päiväkodissa. Kuvionuotitus mahdollistaa lapsien yhtäaikaisen soittamisen päiväkodin musiikkihetkillä. Musiikkihetkien ei tarvitse olla rytmikapuloiden hakkaamista tai piirissä laulamista. Kuvionuotituksella saa helposti kaikki osallistettua musiikkihetkiin, ja tutkimuksessa paneuduttiin tähän käytännössä. Kuvionuotitus toimii myös suurilla lapsimäärillä, kunhan kärsivällisyyttä ja auttavia käsiä löytyy riittävästi. Kuvionuotitusta voi opiskella myös itse kirjastoista ja internetistä löytyvän materiaalin avulla, ja sen ymmärtämiseen riittävät alhaiset musiikin teorian taidot. Musiikillisen kyvyn kehittyminen oli huomioitava kohderyhmää valittaessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste