Konepajan työkalunhallintajärjestelmän kehittäminen
Jääskeläinen, Timo (2017)
Jääskeläinen, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018939
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli jyväskyläläinen tuulivoimalavaihteiden valmistaja Moventas Gears Oy. Työn tilaajalla ei ollut käytössään kunnollista käsin käytettävien työkalujen hallintajärjestelmää. Niinpä tilaaja halusi käyttöönsä järjestelmän, jonka voisi integroida yrityksen muihin tietojärjestelmiin. Näin asiakasvaatimus joidenkin kriittisten työkalujen seurattavuudesta saataisiin toteutettua. Samalla tavoiteltiin parempaa työkalujen sijainnin seurattavuutta.
Työ toteutettiin hakemalla ensin tietoa olemassa olevista järjestelmistä tiedonhaulla internetistä, vierailemalla työkonevuokraamoissa ja keskustelemalla asiakasyrityksen edustajien kanssa. Saatujen tulosten avulla muodostettiin käsitys ideaalista, asiakasyritykselle soveltuvasta työkalunhallintajärjestelmästä, jota alettiin suunnitella ja toteuttaa. Työn aikana asiakasyrityksen asiantuntijat antoivat korvaamatonta apua mm. tietotekniikassa, sillä järjestelmän integrointi yrityksen käyttämään tuotannonhallintaohjelmaan vaati melko syvällistä tietojärjestelmien osaamista.
Kun työkalunhallintajärjestelmän rakenne oli selvillä ja testityökalut oli kirjattu järjestelmään, suoritettiin kenttätestausta. Testausta ei kuitenkaan päästy täysin tekemään. Tämä johtui mm. 0-sarjan aikataulujen muuttumisesta. Testeistä kävi kuitenkin ilmi järjestelmän toimivuus.
Kokonaisuudessaan työn painopiste muuttui prosessin aikana hieman. Työkalunhallintajär-jestelmästä ei tullut täysin valmista järjestelmään kirjattuine työkaluineen, mutta sähköisesti järjestelmä on valmis ja odottaa vain työkalujen syöttöä sekä työkalujen merkitsemistä. Työlle oli selkeä tilaus; työkalujen ollessa järjestelmässä kokonaisuus pysyy paremmin hallinnassa.
Työ toteutettiin hakemalla ensin tietoa olemassa olevista järjestelmistä tiedonhaulla internetistä, vierailemalla työkonevuokraamoissa ja keskustelemalla asiakasyrityksen edustajien kanssa. Saatujen tulosten avulla muodostettiin käsitys ideaalista, asiakasyritykselle soveltuvasta työkalunhallintajärjestelmästä, jota alettiin suunnitella ja toteuttaa. Työn aikana asiakasyrityksen asiantuntijat antoivat korvaamatonta apua mm. tietotekniikassa, sillä järjestelmän integrointi yrityksen käyttämään tuotannonhallintaohjelmaan vaati melko syvällistä tietojärjestelmien osaamista.
Kun työkalunhallintajärjestelmän rakenne oli selvillä ja testityökalut oli kirjattu järjestelmään, suoritettiin kenttätestausta. Testausta ei kuitenkaan päästy täysin tekemään. Tämä johtui mm. 0-sarjan aikataulujen muuttumisesta. Testeistä kävi kuitenkin ilmi järjestelmän toimivuus.
Kokonaisuudessaan työn painopiste muuttui prosessin aikana hieman. Työkalunhallintajär-jestelmästä ei tullut täysin valmista järjestelmään kirjattuine työkaluineen, mutta sähköisesti järjestelmä on valmis ja odottaa vain työkalujen syöttöä sekä työkalujen merkitsemistä. Työlle oli selkeä tilaus; työkalujen ollessa järjestelmässä kokonaisuus pysyy paremmin hallinnassa.