HYVÄ TYÖ! – ASIAA TYÖHYVINVOINNISTA : Työhyvinvoinnin monikanavainen sosiaalisen median kampanja
Torn, Jaana; Venäläinen, Terhi (2017)
Torn, Jaana
Venäläinen, Terhi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918917
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toiminnallisena osana suunniteltiin ja toteutettiin Hyvä työ! -sosiaalisen median kampanja, jonka tarkoituksena oli saada kampanjan kohderyhmä kiinnittämään huomiota omaan työhyvinvointiin ja sen edistämiseen. Kampanja toteutettiin kolmessa eri sosiaalisen median kanavassa, jotka olivat kampanjan oma blogi sekä kampanjan Facebook- ja Instagram-sivustot. Kampanjan materiaalin suunnittelu pohjautui positiiviseen psykologiaan ja voimavaralähtöiseen työhyvinvointimalliin. Lisäksi kehittämiskohteita kartoitettiin sosiaali- ja terveysalan työhyvinvointitutkimuksista.
Hyvä työ! Asiaa työhyvinvoinnista -sosiaalisen median kampanja toteutettiin toukokuussa 2017. Kampanjan aikana julkaistiin kymmenen haastetta ja kymmenen eri alojen ammattilaisten blogikirjoitusta. Lisäksi jo ennen kampanjan alkua ja sen aikana julkaistiin ajatuksia herättävää kuvamateriaalia seuraajien houkuttelemiseksi sivustoille. Haasteiden teemat olivat positiivinen ajattelu, vuorovaikutus, huumori, lepo ja palautuminen, liikunta, vahvuuksien tunnistaminen, työympäristö, työn tuunaaminen, stressinhallinta ja kiitos. Opinnäytetyö toiminnallisessa osuudessa yhdistyivät sosiaali- ja terveysalan tuntemus, työhyvinvoinnin kehittämisosaaminen ja tiedottaminen sekä markkinointi. Kampanja itsessään oli luova ja innovatiivinen tuotos.
Kampanjan aikana Facebook- ja Instagram-sivustoja sekä blogia luettiin useita tuhansia kertoja. Haasteet herättivät keskustelua ja kampanjan aikana jaettiin hyviä käytäntöjä työhyvinvoinnin edistämiseksi sekä Facebookissa, että kampanjan omassa blogissa. Kampanja sai paljon kiitosta ja lopputulosta kiiteltiin myös alueellisessa työelämän kehittäjien verkostossa. Pidemmällä aika välillä toteutetulla kampanjalla, ja erilaisilla painotuksilla kampanjalle olisi ollut mahdollista saada näkyvyyttä vieläkin laajemmin, jolloin opinnäytetyön vaikutukset olisivat oletettavasti kasvaneet laajemmiksi.
Hyvä työ! Asiaa työhyvinvoinnista -sosiaalisen median kampanja toteutettiin toukokuussa 2017. Kampanjan aikana julkaistiin kymmenen haastetta ja kymmenen eri alojen ammattilaisten blogikirjoitusta. Lisäksi jo ennen kampanjan alkua ja sen aikana julkaistiin ajatuksia herättävää kuvamateriaalia seuraajien houkuttelemiseksi sivustoille. Haasteiden teemat olivat positiivinen ajattelu, vuorovaikutus, huumori, lepo ja palautuminen, liikunta, vahvuuksien tunnistaminen, työympäristö, työn tuunaaminen, stressinhallinta ja kiitos. Opinnäytetyö toiminnallisessa osuudessa yhdistyivät sosiaali- ja terveysalan tuntemus, työhyvinvoinnin kehittämisosaaminen ja tiedottaminen sekä markkinointi. Kampanja itsessään oli luova ja innovatiivinen tuotos.
Kampanjan aikana Facebook- ja Instagram-sivustoja sekä blogia luettiin useita tuhansia kertoja. Haasteet herättivät keskustelua ja kampanjan aikana jaettiin hyviä käytäntöjä työhyvinvoinnin edistämiseksi sekä Facebookissa, että kampanjan omassa blogissa. Kampanja sai paljon kiitosta ja lopputulosta kiiteltiin myös alueellisessa työelämän kehittäjien verkostossa. Pidemmällä aika välillä toteutetulla kampanjalla, ja erilaisilla painotuksilla kampanjalle olisi ollut mahdollista saada näkyvyyttä vieläkin laajemmin, jolloin opinnäytetyön vaikutukset olisivat oletettavasti kasvaneet laajemmiksi.