Etelä-Savon yritysten kansainvälistymisen nykytilanne
Tarima, Janne (2017)
Tarima, Janne
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918902
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Etelä-Savon yritysten kansainvälistyminen. Toimeksiantajina toimivat Etelä-Savon kauppakamari sekä Etelä-Savon ELY -keskuksen koordinoima Team Finland Etelä-Savo -alueverkosto. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää toimeksiantajille eteläsavolaisten yritysten kansainvälistymisen ja vientitoiminnan tämän hetkistä tilannetta. Keskeinen opinnäytetyön tavoite oli löytää yrityksien vastausten perusteelta palveluita ja toimenpiteitä, joita toimeksiantajat voisivat tuottaa yrityksille tukiessaan Etelä-Savon alueen vientitoimintaa ja sen kasvua.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäinen luku käsittelee kansainvälistymisen edellytyksiä sekä kansainvälistymiseen liittyviä kilpailukeinoja ja markkinatuntemusta. Toinen pääluku koostuu kansainvälisistä toimintamuodoista, käytännössä siis erilaisista vaihtoehdoista toteuttaa vientitoimintaa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin kesäkuu–elokuu välisenä aikana 2017, jolloin yrityksille lähetettiin kyselylinkki sekä kyselyn tiedot neljä kertaa. Kyselyn vastausprosentti oli 14,4.
Kyselyn tulokset on esitelty erilaisina jakaumina, diagrammeina tai taulukoilla. Kyselyn vastausten pohjalta käyvät ilmi, että keskeisimmät tulevaisuuden palvelut tai koulutukset kohdistuisivat erityisesti yritysten riskienhallintaan, kohdemaiden lainsäädännön tuntemiseen sekä yhteistyökumppaniverkoston rakentamiseen kohdemarkkinoilla. Vastauksissa korostuvat myös digitalisaation mahdollistamat uudet toimintatavat sekä mahdollisuus välittää tietoa yrityksille.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäinen luku käsittelee kansainvälistymisen edellytyksiä sekä kansainvälistymiseen liittyviä kilpailukeinoja ja markkinatuntemusta. Toinen pääluku koostuu kansainvälisistä toimintamuodoista, käytännössä siis erilaisista vaihtoehdoista toteuttaa vientitoimintaa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin kesäkuu–elokuu välisenä aikana 2017, jolloin yrityksille lähetettiin kyselylinkki sekä kyselyn tiedot neljä kertaa. Kyselyn vastausprosentti oli 14,4.
Kyselyn tulokset on esitelty erilaisina jakaumina, diagrammeina tai taulukoilla. Kyselyn vastausten pohjalta käyvät ilmi, että keskeisimmät tulevaisuuden palvelut tai koulutukset kohdistuisivat erityisesti yritysten riskienhallintaan, kohdemaiden lainsäädännön tuntemiseen sekä yhteistyökumppaniverkoston rakentamiseen kohdemarkkinoilla. Vastauksissa korostuvat myös digitalisaation mahdollistamat uudet toimintatavat sekä mahdollisuus välittää tietoa yrityksille.