Sosiaalisen median strategia M.A.S.I. Company Oy:lle
Katila, Julia (2017)
Katila, Julia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918894
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona M.A.S.I. Company Oy:lle ja se on toteutettu vuoden 2017 aikana. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajan sosiaalisen median markkinointiviestintää ja luoda sosiaalisen median strategia yrityksen toiminnan tueksi. Sosiaalisen median strategian avulla määritellään, miten yrityksen markkinointia toteutetaan sosiaalisessa mediassa ja millä tavoin yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet saavutetaan. Lisäksi sen avulla luodaan yrityksen toiminnalle johdonmukaisuutta.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, opinnäytetyöraportista ja produktista. Raportin ensimmäisessä osiossa käsitellään sosiaalista mediaa osana yrityksen markkinointia ja pohditaan mitä hyötyä sosiaalisen median käyttämisestä on yritykselle. Samalla syvennytään siihen, mitä hyvän sisällön tuottamisessa tulee ottaa huomioon, mitä kanavia voidaan käyttää, mitä mahdollisuuksia sosiaalinen media tarjoaa verrattuna perinteiseen markkinointiin. Lisäksi otetaan katsaus sosiaalisen median tuleviin trendeihin. Raportoinnin toisessa osiossa käydään vetoketjumallin mukaisesti läpi sosiaalisen median strategian merkitys organisaatiolle yhdessä toiminnan kuvauksen kanssa. Osiossa yhdistyvät teoria sosiaalisen median strategian luomisesta sekä opinnäytetyön käytännön toteutus eri sosiaalisen median strategiamalleja hyödyntäen.
Opinnäytetyön produkti eli sosiaalisen median strategia M.A.S.I. Company Oy:lle sisältää ohjeistuksen siitä, miltä pohjalta M.A.S.I. Company Oy:n sosiaalisen median markkinointia tulisi toteuttaa. Produkti on tuotettu toimeksiantajan edustajan kanssa yhteistyössä ja sen työstäminen perustuu tämän opinnäytetyön raportointiosioon. Työn tuloksena on saatu sosiaalisen median strategia, jolla luodaan selkeät linjat M.A.S.I. Company Oy:n sosiaalisen median markkinointiviestinnän toteuttamiseen. Sosiaalisen median strategiassa on määritelty yrityksen markkinointiviestinnän tavoitteet ja tämän hetkiset kehittämiskohteet sekä tavat niiden saavuttamiseen. Opinnäytetyön perusteella saadut kehitysehdotukset on koottu toiminnan kuvauksen yhteyteen.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten hyödynnettävyyttä toimeksiantajan toiminnassa on arvioitu toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan. Opinnäytetyö on hyödyttänyt toimeksiantajan toimintaa sosiaalisessa mediassa suuresti ja tarjonnut konkreettisia ideoita sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen. Lisäksi työ on antanut uutta näkökulmaa yrityksen brändien markkinoimiseksi sosiaalisen mediassa sekä uusia ideoita sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelemiseen ja toteuttamiseen.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, opinnäytetyöraportista ja produktista. Raportin ensimmäisessä osiossa käsitellään sosiaalista mediaa osana yrityksen markkinointia ja pohditaan mitä hyötyä sosiaalisen median käyttämisestä on yritykselle. Samalla syvennytään siihen, mitä hyvän sisällön tuottamisessa tulee ottaa huomioon, mitä kanavia voidaan käyttää, mitä mahdollisuuksia sosiaalinen media tarjoaa verrattuna perinteiseen markkinointiin. Lisäksi otetaan katsaus sosiaalisen median tuleviin trendeihin. Raportoinnin toisessa osiossa käydään vetoketjumallin mukaisesti läpi sosiaalisen median strategian merkitys organisaatiolle yhdessä toiminnan kuvauksen kanssa. Osiossa yhdistyvät teoria sosiaalisen median strategian luomisesta sekä opinnäytetyön käytännön toteutus eri sosiaalisen median strategiamalleja hyödyntäen.
Opinnäytetyön produkti eli sosiaalisen median strategia M.A.S.I. Company Oy:lle sisältää ohjeistuksen siitä, miltä pohjalta M.A.S.I. Company Oy:n sosiaalisen median markkinointia tulisi toteuttaa. Produkti on tuotettu toimeksiantajan edustajan kanssa yhteistyössä ja sen työstäminen perustuu tämän opinnäytetyön raportointiosioon. Työn tuloksena on saatu sosiaalisen median strategia, jolla luodaan selkeät linjat M.A.S.I. Company Oy:n sosiaalisen median markkinointiviestinnän toteuttamiseen. Sosiaalisen median strategiassa on määritelty yrityksen markkinointiviestinnän tavoitteet ja tämän hetkiset kehittämiskohteet sekä tavat niiden saavuttamiseen. Opinnäytetyön perusteella saadut kehitysehdotukset on koottu toiminnan kuvauksen yhteyteen.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten hyödynnettävyyttä toimeksiantajan toiminnassa on arvioitu toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan. Opinnäytetyö on hyödyttänyt toimeksiantajan toimintaa sosiaalisessa mediassa suuresti ja tarjonnut konkreettisia ideoita sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen. Lisäksi työ on antanut uutta näkökulmaa yrityksen brändien markkinoimiseksi sosiaalisen mediassa sekä uusia ideoita sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelemiseen ja toteuttamiseen.