Draama parisuhteen apuna : Draamallisten menetelmien käyttö parisuhdekurssilla
Jonsson, Heta (2010)
Jonsson, Heta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078279
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätarkoituksena oli selvittää, kuinka valitut draamamenetelmät soveltuvat parisuhdekurssille ristiriitatilanteiden käsittelemiseksi. Työn toiminnallinen osuus toteutettiin Helsingissä pidetyllä parisuhdekurssilla helmikuussa 2010 yhteistyönä Suomen evankelisluterilaisen seurakunnan organisoiman Virtaa välillämme -parisuhdetoiminnan kanssa.
Opinnäytetyön osatavoitteina oli edistää draaman avulla parisuhteen keskinäistä yhteisymmärrystä ristiriitatilanteista saatujen uusien näkökulmien kautta. Tavoitteena oli myös turvallisen ja monipuolisen draamallisen ohjauskokonaisuuden kehittäminen uudeksi työskentelyvaihtoehdoksi Virtaa välillämme -kursseille. Ohjauskokonaisuus oli tutkimuksen produkti, toiminnallisen osuuden tuloksena laadittu valmis ohjaussuunnitelma kurssin suuttumus - ja ristiriidat -teemaan.
Tutkimuksen luonne oli kvalitatiivinen ja tutkimuksessa käytetyt menetelmät olivat draama, ryhmähaastattelu, havainnointi sekä kysely. Tutkimukseen osallistui kymmenen nuorta aikuista, jotka olivat osasanottajina Virtaa välillämme -parisuhdekurssilla.
Tulosten mukaan draamamenetelmien avulla parit saivat uusia näkökulmia ristiriitatilanteisiin sekä oppimiskokemuksia niin itsestään kuin kumppanistaankin. Menetelmät tarjosivat turvallisen, hauskan ja monipuolisen tavan työskennellä vaikean aiheen parissa ja menetelmillä onnistuttiin edistämään parien keskinäistä yhteisymmärrystä.
Opinnäytetyön osatavoitteina oli edistää draaman avulla parisuhteen keskinäistä yhteisymmärrystä ristiriitatilanteista saatujen uusien näkökulmien kautta. Tavoitteena oli myös turvallisen ja monipuolisen draamallisen ohjauskokonaisuuden kehittäminen uudeksi työskentelyvaihtoehdoksi Virtaa välillämme -kursseille. Ohjauskokonaisuus oli tutkimuksen produkti, toiminnallisen osuuden tuloksena laadittu valmis ohjaussuunnitelma kurssin suuttumus - ja ristiriidat -teemaan.
Tutkimuksen luonne oli kvalitatiivinen ja tutkimuksessa käytetyt menetelmät olivat draama, ryhmähaastattelu, havainnointi sekä kysely. Tutkimukseen osallistui kymmenen nuorta aikuista, jotka olivat osasanottajina Virtaa välillämme -parisuhdekurssilla.
Tulosten mukaan draamamenetelmien avulla parit saivat uusia näkökulmia ristiriitatilanteisiin sekä oppimiskokemuksia niin itsestään kuin kumppanistaankin. Menetelmät tarjosivat turvallisen, hauskan ja monipuolisen tavan työskennellä vaikean aiheen parissa ja menetelmillä onnistuttiin edistämään parien keskinäistä yhteisymmärrystä.