Meningsfull vardag för äldre
Pietikäinen, Emilie (2017)
Pietikäinen, Emilie
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918867
Tiivistelmä
Detta är ett beställningsarbetet till Lovisa stad tillsammans med Yrkeshögskolan Arcada. Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur klienter på äldreboende ser vardagen som meningsfull. Frågeställningen i examensarbetet är: Vad är meningsfull vardag för äldre som bor på äldrebo-ende? Den teoretiska referensramen i examensarbetet är Katie Erikssons teori om ansa, leka och lära vilken utgör ramen för examensarbetet och kan lätt kopplas ihop med resultatet. Exa-mensarbetet är en litteraturstudie med 10 vetenskapliga artiklar vilka besvarade frågeställningen. Artiklarna genomlästes och skribenten tog fasta på klienternas perspektiv av vad som upplevdes som meningsfullt i deras vardag. Meningshelheter plockades ut. Meningshelheterna kategorise-rades till 3 huvudbegrepp. Huvudbegreppen är interaktion, bekräftelse och aktivitet. Resultatet i arbetet visade att relationerna till familjen och vänner var de överlägset mest meningsfulla i klien-ternas liv. Andra meningsfulla upplevelser var deras tidigare liv, det vill säga gamla minnen och rutiner de hade hemma innan de flyttade till äldreboende och möjligheten att fortsätta med dessa då de inte längre bor hemma. Olika individuella aktiviteter och gruppaktiviteter på äldreboendet var också omtyckta bland klienterna. Resultatet i examensarbetet är en tolkning utifrån de 10 valda artiklarna där skribenten sammansatt klienternas meningsfulla upplevelser och önskningar i stora drag. Alla människor har en egen bakgrund, önskningar och behov vilka utgör den indi-viduella människan och dennes syn på meningsfullhet.