Päiväkirja: Liikunnanojaajana HJK-iltapäiväkerhossa – liikunnanohjaaja-na kehittyminen erilaisia ohjaus- ja opetusmenetelmiä sekä TARGET-mallia hyödyntäen
Hyvärinen, Jonathan (2017)
Hyvärinen, Jonathan
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018938
Tiivistelmä
Opinnäytetyön sisältö on kerätty viiden kuukauden työharjoittelujakson ajalta 9.1 - 2.6.2017. Työharjoittelu tapahtui HJK-iltapäiväkerhossa, jossa ohjasin monipuolisesti liikuntaa ensim-mäisen luokka-asteen oppilaille. Tarkasteltavana ja analysoitavana aineistona toimii päivä-kirja, johon kirjoitin päivittäin havaintoja omasta toiminnastani ja asioista, jotka liittyivät lii-kunnanohjaamiseen HJK-iltapäiväkerhossa.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoitus on kehittää omaa käytännön ohjaus- ja ope-tusosaamista, erilaisia ohjaus- ja opetusmenetelmiä sekä TARGET-mallia hyödyntäen. Päi-väkirjan avulla pystyin paneutumaan paremmin omaan liikunnanohjaamiseeni ja kehittä-mään ammattitaitoani. Tarkkailen myös HJK:n iltapäiväkerhon toimintaan liittyviä asioita liikunnanohjaajan silmin. Työharjoittelua tehdessäni en ollut vielä valmistunut liikunnanohjaa-jaksi, mutta olin suorittanut Pajulahdessa liikunnanneuvojan perustutkinnon (LPT), josta olin saanut hyvän perustan liikunnanohjaamiselle. Tulevaisuudessa minulla on aikomus opiskel-la myös pedagogiikan perusopinnot.
Työharjoittelun aikana koin tärkeäksi, että saisin vähemmän liikkuvia lapsia innostumaan liikkumisesta. Kyselemällä ja kuuntelemalla lasten mielipiteitä ja ajatuksia, pystyin keksi-mään kaikille lapsille mieleisiä leikkejä ja pelejä. Ohjaajana on tärkeää huomioida jokaista lasta tasapuolisesti. Opin myös antamaan lapsille enemmän vastuuta heidän omasta oppi-misestaan. Pystyimme muiden kerho-ohjaajien kanssa luomaan lapsille turvallisen ja moti-voivan ilmapiirin oppia uusia tietoja ja taitoja.
Opinnäytetyön ansiosta aloin miettiä millaisia ohjausmenetelmiä käytän ohjaustilanteissa. Erilaisten ohjaus- ja opetusmenetelmien sekä TARGET- mallin avulla pystyin muuttamaan motivaatioilmastoa minäsuuntautuneesta tehtäväsuuntautuneeksi. Leikit ja pelit tulee suun-nitella niin, että jokainen lapsi saa oman tasoisia haasteita. Tällä pystyin takaamaan, että jokainen sai liikunnassa onnistumisen tunteita. Ohjaajan tärkein tehtävä on luoda lapselle pätevyyden, autonomian ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemuksia liikunnassa. Jos nämä tarpeet tyydyttyvät, lapsella on suurempi todennäköisyys omaksua fyysisesti aktiivi-nen elämäntapa.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoitus on kehittää omaa käytännön ohjaus- ja ope-tusosaamista, erilaisia ohjaus- ja opetusmenetelmiä sekä TARGET-mallia hyödyntäen. Päi-väkirjan avulla pystyin paneutumaan paremmin omaan liikunnanohjaamiseeni ja kehittä-mään ammattitaitoani. Tarkkailen myös HJK:n iltapäiväkerhon toimintaan liittyviä asioita liikunnanohjaajan silmin. Työharjoittelua tehdessäni en ollut vielä valmistunut liikunnanohjaa-jaksi, mutta olin suorittanut Pajulahdessa liikunnanneuvojan perustutkinnon (LPT), josta olin saanut hyvän perustan liikunnanohjaamiselle. Tulevaisuudessa minulla on aikomus opiskel-la myös pedagogiikan perusopinnot.
Työharjoittelun aikana koin tärkeäksi, että saisin vähemmän liikkuvia lapsia innostumaan liikkumisesta. Kyselemällä ja kuuntelemalla lasten mielipiteitä ja ajatuksia, pystyin keksi-mään kaikille lapsille mieleisiä leikkejä ja pelejä. Ohjaajana on tärkeää huomioida jokaista lasta tasapuolisesti. Opin myös antamaan lapsille enemmän vastuuta heidän omasta oppi-misestaan. Pystyimme muiden kerho-ohjaajien kanssa luomaan lapsille turvallisen ja moti-voivan ilmapiirin oppia uusia tietoja ja taitoja.
Opinnäytetyön ansiosta aloin miettiä millaisia ohjausmenetelmiä käytän ohjaustilanteissa. Erilaisten ohjaus- ja opetusmenetelmien sekä TARGET- mallin avulla pystyin muuttamaan motivaatioilmastoa minäsuuntautuneesta tehtäväsuuntautuneeksi. Leikit ja pelit tulee suun-nitella niin, että jokainen lapsi saa oman tasoisia haasteita. Tällä pystyin takaamaan, että jokainen sai liikunnassa onnistumisen tunteita. Ohjaajan tärkein tehtävä on luoda lapselle pätevyyden, autonomian ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemuksia liikunnassa. Jos nämä tarpeet tyydyttyvät, lapsella on suurempi todennäköisyys omaksua fyysisesti aktiivi-nen elämäntapa.