Katujen pintarakenteiden saneeraus
Järvelä, Jussi (2017)
Järvelä, Jussi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018963
Tiivistelmä
Suomen kuntien ja kaupunkien omistamia katuja on yli 25 000 kilometriä. Yleisesti on havaittavissa keskustoissa sekä asutus- ja teollisuusalueilla sijaitsevien katujen heikko tai jopa huono kunto pelkästään silmämääräisellä tarkastelulla. Huono kunto johtuu usein heikosta kantavuudesta, joka taas johtuu suurilta osin kantavan kerroksen kiviaineksen hienontumisesta tai heikosta laadusta.
Katuja on rakennettu riittämättömillä rakennekerroksilla huomioon ottaen nykyiset liikennemäärät sekä ajoneuvojen painot.
Suurin osa nykyäänkin käytössä olevista kaduista on korjattu tai rakennettu 1980-luvun talouskasvun aikana, jolloin käytössä olevat materiaalit olivat sen aikaisen tietämyksen ja liikennemäärien mukaan kelvollisia. Nykyään kumminkin tämä kantavassa kerroksessa käytetty soramurske tai seulottu sora kelpaisi nykyisin enään jakavaan- tai suo-datinkerrokseen.
Usein katujen saneerauksessa turhaan lähdetään tekemään raskaita massanvaihtoja ja näin ollen haaskataan myös täysin käyttökelpoista rakennusmateriaalia kuljettamalla hyvää kiviainesta pois tien rungosta täyttömaaksi tai jopa maakaatopaikalle.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään tarkastelemaan kantavan- ja kulutuskerroksen saneeraukseen käytettäviä menetelmiä joilla pyritään parantamaan näiden kerrosten ominaisuuksia olemassa olevat materiaalit hyväksi käyttäen.
Lähtökohtaisesti tässä työssä oletetaan ettei kadun rakenteessa olevaa kunnallistekniikkaa ole syytä uusia tai sitä ei ole. Työssä tarkastellaan ainoastaan kevyitä ratkaisuvaihtoehtoja massanvaihdoille jolloin usein myös kustannukset ja ympäristön kuormitus ovat pienempiä.
Katuja on rakennettu riittämättömillä rakennekerroksilla huomioon ottaen nykyiset liikennemäärät sekä ajoneuvojen painot.
Suurin osa nykyäänkin käytössä olevista kaduista on korjattu tai rakennettu 1980-luvun talouskasvun aikana, jolloin käytössä olevat materiaalit olivat sen aikaisen tietämyksen ja liikennemäärien mukaan kelvollisia. Nykyään kumminkin tämä kantavassa kerroksessa käytetty soramurske tai seulottu sora kelpaisi nykyisin enään jakavaan- tai suo-datinkerrokseen.
Usein katujen saneerauksessa turhaan lähdetään tekemään raskaita massanvaihtoja ja näin ollen haaskataan myös täysin käyttökelpoista rakennusmateriaalia kuljettamalla hyvää kiviainesta pois tien rungosta täyttömaaksi tai jopa maakaatopaikalle.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään tarkastelemaan kantavan- ja kulutuskerroksen saneeraukseen käytettäviä menetelmiä joilla pyritään parantamaan näiden kerrosten ominaisuuksia olemassa olevat materiaalit hyväksi käyttäen.
Lähtökohtaisesti tässä työssä oletetaan ettei kadun rakenteessa olevaa kunnallistekniikkaa ole syytä uusia tai sitä ei ole. Työssä tarkastellaan ainoastaan kevyitä ratkaisuvaihtoehtoja massanvaihdoille jolloin usein myös kustannukset ja ympäristön kuormitus ovat pienempiä.