Laatujohtamisen yhteys työntekijöiden hyvinvointiin
Häikiö, Anette (2017)
Häikiö, Anette
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217659
Tiivistelmä
Viime vuosikymmenien aikana terveydenhuoltojärjestelmä on kokenut suuria muutoksia. Laadun osoittaminen terveydenhuollossa on tullut entistä tärkeämmäksi ja tämän vuoksi laatujohtamista pyritään tuomaan terveydenhuollon toimintaan mukaan. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia laatujohtamisella on hoitohenkilökunnan työhön ja hyvinvointiin. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voitaisiin hyödyntää hoitohenkilökunnan hyvinvoinnissa ja työssä selviytymisen suunnittelussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisäksi synnyttää keskustelua ja antaa aiheesta tietoa hoitotyön ammattilaisille.
Kirjallisuuskatsauksen aineistona käytettiin kuutta tutkimusartikkelia, jotka vastasivat riittävän tarkasti asetettuun tutkimuskysymykseen ja täyttivät asetetut sisään –ja poissulkukriteerit. Valittu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysimenetelmän mukaisesti.
Laatujohtamisella on positiivisia vaikutuksia hoitohenkilökunnan tyytyväisyyteen ja hyvinvointiin. Tulokset osoittavat, että laatujohtaminen vähentää työn ylikuormittavuuden tunnetta ja työstressiä. Lisäksi se vähentää työnkuvan epäselvyyttä ja työtehtävien päällekkäisyyksiä. Laatujohtamisen käytännöt myös paransivat yhteenkuuluvuuden tunnetta. Osa tuloksista kertoi laatujohtamisen tuovan enemmän työtä vaatimuksillaan. Koettiin myös, ettei laatujohtamisesta aina ole merkittävää vaikutusta hoitohenkilökunnan työn tehokkuuden paranemiseen.
Laatujohtamisella koetaan olevan positiivisia sekä negatiivisia vaikutuksia henkilökunnan työhön ja hyvinvointiin. Laatujohtamisen vaikutukset olivat sitä paremmat, mitä enemmän henkilökunta sitoutui niihin.
Kirjallisuuskatsauksen aineistona käytettiin kuutta tutkimusartikkelia, jotka vastasivat riittävän tarkasti asetettuun tutkimuskysymykseen ja täyttivät asetetut sisään –ja poissulkukriteerit. Valittu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysimenetelmän mukaisesti.
Laatujohtamisella on positiivisia vaikutuksia hoitohenkilökunnan tyytyväisyyteen ja hyvinvointiin. Tulokset osoittavat, että laatujohtaminen vähentää työn ylikuormittavuuden tunnetta ja työstressiä. Lisäksi se vähentää työnkuvan epäselvyyttä ja työtehtävien päällekkäisyyksiä. Laatujohtamisen käytännöt myös paransivat yhteenkuuluvuuden tunnetta. Osa tuloksista kertoi laatujohtamisen tuovan enemmän työtä vaatimuksillaan. Koettiin myös, ettei laatujohtamisesta aina ole merkittävää vaikutusta hoitohenkilökunnan työn tehokkuuden paranemiseen.
Laatujohtamisella koetaan olevan positiivisia sekä negatiivisia vaikutuksia henkilökunnan työhön ja hyvinvointiin. Laatujohtamisen vaikutukset olivat sitä paremmat, mitä enemmän henkilökunta sitoutui niihin.