Nuorten tunnetaitojen vahvistaminen työpajatoiminnassa
Nieminen, Anne (2017)
Nieminen, Anne
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019168
Tiivistelmä
Tässä kehittämistyössä oli tarkoituksena tukea työpajatoiminnassa mukana olevien nuorten tunnetaitojen vahvistumista. Toimenpiteekseni valitsin nuorten toimintapäivät, joiden kautta voidaan edistää nuorten mielenterveyttä ja hyvinvointia. Tavoitteenani oli nuoren tunnetaitojen vahvistaminen elämyspedagogisin menetelmin. Tämän kehittämistyön aihe nousi esiin omista kokemuksistani työpajaohjaajan työtehtävissä nuorten parissa. Työpajan nuorilla on työttömyyden lisäksi paljon erilaisia ongelmia, päihteiden käyttöä, mielenterveyshäiriöitä, vähävaraisuutta ja oppimisvaikeuksia. Monen nuoren tunnetaidot ovat jääneet kehityksessä keskeneräisiksi ja vajaiksi. Kyky käsitellä tunteita on alentunut. Tunnetaitoja kehittämällä nuoren selviytyminen erilaisissa yhteisöissä helpottuu.
Elämyspedagogiikka on kuntoutumisen tukemisen ja erityisen tuen tarpeessa olevien nuorten keskuudessa hyväksi havaittu menetelmämuoto. Erilaisten elämysten ja kokemusten kautta nuori voi oppia ymmärtämään ja pohtimaan asioiden merkityksiä. Arkielämän kokemukset mahdollistavat nuoren oppimisen. Tässä kehittämistyössä olen toimintapäivien suunnittelussa käyttänyt vapaa-aikateemaa. Toimintapäivät toteutettiin Loimaan kaupungin Nuorten työpajalla. Nuorten työpajaohjaajana olin toimijan, havainnoitsijan ja mahdollistajan roolissa nuorten suunnittelemissa toiminnoissa. Toimintapäivät toteutettiin helmi-maaliskuussa 2017. Toimintapäiviä oli yhteensä kahdeksan ja niihin osallistui yhteensä 14 nuorta. Toimintapäivien kautta erilaiset tunteet ja ajatukset nousivat esille. Tunteiden ja ajatusten käsittely toteutui haastattelutilanteissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunnetaitojen kehittyminen toimintapäivien kautta vahvistaa nuoria ymmärtämään toisen ihmisen elämää ja tunteita. Toimintapäivien kautta pystytään erilaisille nuorille mahdollistamaan tunnetaitojen kehittymistä. Nuoren kyky ymmärtää omia ja muiden tunteita voi vaiheittain kehittyä. Ohjaustyössä on ymmärrettävä nuorten erilaisuutta. Tällä tavoin he voivat oppia ymmärtämään omia tunteitaan ja muiden tunteita. Nuorten kokemukset tukevat ajatusta, että yhdessä tekemisen myötä tutustuminen ja toisista nuorista oppiminen auttaa tunnetaitojen kehittymisessä.
Elämyspedagogiikka on kuntoutumisen tukemisen ja erityisen tuen tarpeessa olevien nuorten keskuudessa hyväksi havaittu menetelmämuoto. Erilaisten elämysten ja kokemusten kautta nuori voi oppia ymmärtämään ja pohtimaan asioiden merkityksiä. Arkielämän kokemukset mahdollistavat nuoren oppimisen. Tässä kehittämistyössä olen toimintapäivien suunnittelussa käyttänyt vapaa-aikateemaa. Toimintapäivät toteutettiin Loimaan kaupungin Nuorten työpajalla. Nuorten työpajaohjaajana olin toimijan, havainnoitsijan ja mahdollistajan roolissa nuorten suunnittelemissa toiminnoissa. Toimintapäivät toteutettiin helmi-maaliskuussa 2017. Toimintapäiviä oli yhteensä kahdeksan ja niihin osallistui yhteensä 14 nuorta. Toimintapäivien kautta erilaiset tunteet ja ajatukset nousivat esille. Tunteiden ja ajatusten käsittely toteutui haastattelutilanteissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunnetaitojen kehittyminen toimintapäivien kautta vahvistaa nuoria ymmärtämään toisen ihmisen elämää ja tunteita. Toimintapäivien kautta pystytään erilaisille nuorille mahdollistamaan tunnetaitojen kehittymistä. Nuoren kyky ymmärtää omia ja muiden tunteita voi vaiheittain kehittyä. Ohjaustyössä on ymmärrettävä nuorten erilaisuutta. Tällä tavoin he voivat oppia ymmärtämään omia tunteitaan ja muiden tunteita. Nuorten kokemukset tukevat ajatusta, että yhdessä tekemisen myötä tutustuminen ja toisista nuorista oppiminen auttaa tunnetaitojen kehittymisessä.